Montezuma Castle, Jerome och Flagstaff

Efter två härliga dagar i Phoenix var det nu dags att lämna vårt underbara hotell och sätta kurs norröver mot Flagstaff som var dagens slutmål. Om man vill kan man ta I17 hela vägen upp, det tar strax över två timmar men vi hade i vanlig ordning några stopp att göra så det tog lite tid än så, men det är ju också det som är hela charmen med att roadtrippa.

Vi stannade till på en tobaksbutik på vägen ut ur stan, Ye Olde Pipe Shop. Kort och slätt en trevlig butik, har inte så mycket att tillägga. Liksom många andra tobaksbutiker i USA hade dom en hel del egna house blends vilket så klart är kul. Jag köpte inget med mig denna gången dock.

Efter lite mer än halva vägen kör man förbi Montezuma Castle, några mycket gamla byggnader placerade på och i bergväggen av ursprungsbefolkningen för runt 1000 år sedan. Nationalparkskortet vi köpte i Utah täcker även nationalmonument för övrigt så vi knallade rakt in, hur nöjda som helst.

Rätt häftiga byggnader! Det är lätt att glömma att det även finns så här gamla saker i USA som mest fokuserar på det dom åstadkommit sedan dom blev en nation 1776. Monumentet i sig självt är ganska litet så man spenderar väl inte mer än runt en halvtimme här men jag tycker ändå det är värt att stanna till på när man ändå kör förbi.

I Arizona finns det även väldigt många så kallade ‘ghost towns’, städer som grundades vid exempelvis gruvor som sedan övergavs när jobben helt enkelt tog slut. Vi hade kollat upp några på förhand, bland annat Bumblebee som ligger långt ute i ingenstans. Vi var på väg dit men grusvägarna var så grova att framförallt jag blev lite nervös att hyrbilen skulle klara av det så vi skippade den.

Istället satte vi fart mot Jerome som är byggt vid just en gammal gruva men som fortfarande är en stad än idag, dock det skulle finnas en del av stan som man ville benämna som ‘spökstad’. Tyvärr var det inte så spännande som vi hade hoppats på. Det vi såg framför oss på vägen dit var en ökenversion av Garnet i Montana som vi besökte för några år sedan men vad vi fann när vi kom fram var mer eller mindre en plojgrej. Synd, men vad ska man göra liksom. Vi passade på att mata lite getter och grisar och sen körde vi vidare istället.

Tur i oturen fick vi åtminstone kolla in nutida Jerome en stund, en fantastiskt mysig liten stad uppe i bergen. Påminde väldigt mycket om de småstäder man kör igenom i de italienska alperna om ni har varit där. Branta backar, utsikt över hela Arizona kändes det som och små, charmiga caféer och butiker överallt.

Efter vi varit uppe och vänt här fortsatte vi norrut genom ett område många hade pratat om när vi sa att vi skulle köra denna vägen, nämligen Sedona.

Det man möts av när man börjar närma sig Sedona är dessa gigantiska och sjukt häftiga röda klippor som reser sig ur jorden runtomkring en. Red Rock State Park ligger en bit utanför stan så vi körde inom där och tog en promenad också, så himla fin ark. Flera av de vi pratat med i Phoenix med omnejd sa att dom brukar åka hit för att få lugn och ro och hajka med familj och vänner, och det förstår jag. Väldigt lugnande område på något sätt.

När man sen fortsätter norrut kör man även genom staden Sedona som såg hur trevlig ut som helst. Det är nog lite av en turistort men jag hade definitivt kunnat tänka mig att stanna här en natt om vi hade haft några nätter till på resan. Men det får bli vid ett annat tillfälle! Jag är helt övertygad att vi kommer att åka hit igen förr eller senare. När man kört genom själva stan fortsätter man i botten av en lång klyfta där vägen kantas av campingar och hotell. Otroligt mysig körsträcka.

När det är så mycket att titta på längst med vägen går tiden jäkligt fort och vips! Så var vi i Flagstaff. Vi hade planerat en natt här och jag hade några bryggerier jag ville kolla in så vi började helt sonika på dagens första (och bästa!), Mother Road med lite öl och varsin pizza från restaurangen bredvid, och letade upp ett hotell för natten. Grymt bryggeri med riktigt bra öl, snygg design på allt dom gjorde och en riktigt trevlig uteservering.

Här delade vi bord med Ted som jobbade som forskare och geolog i Grand Canyon, mycket intressant och roligt att träffa så himla många olika typer av människor. Teds sambo var dessutom från Frankrike så han benämnde olika sträckor och höjder han rekommenderade oss i (kilo)meter vilket är väldigt förvirrande när man äntligen börjat vänja sig vid miles. Hur trevlig som helst var han iallafall.

Några öl senare och med magarna fulla av pizza tog vi oss bort till hotellet och checkade in. Residence Inn var hotellet vi skulle bo på och det ligger passande nog i samma kvarter som nästa bryggeri, Dark Sky Brewing.

Även Dark Sky var ett bryggeri som föll oss båda i smaken. Ganska stora lokaler med trevlig personal och genomgående bra öl. Kvällen till ära var det quiz night men vi hade missat större delen av den redan så vi nöjde oss med några öl.

Flagstaff har förvånansvärt många bryggerier för att vara en rätt så liten stad i amerikanska mått mätt (runt 65 000 invånare bor här). Mother Road och Dark Sky var de som toppade listan av rekommendationer men vi hade tid för några till och eftersom det som sagt är en liten stad kunde vi promenera runt till de flesta av dom.

Nästa stopp var Flagstaff Brewing som tyvärr såg väldigt ocharmigt ut så vi var bara inne om och vände. Istället knallade vi bort till Lumberyard Brewing som hade en mycket trevligare känsla.

Skön kille som serverade oss våra öl som väl var helt okej. Inget fantastiskt men absolut inte dåligt. Vi började här någonstans bli ganska trötta så det blev bara en eller två öl innan det var dags att bege sig tillbaka mot hotellet. På vägen tillbaka stannade vi till på Beaver Street Brewery som jag tyckte var direkt dåligt. Tydligen är det ett populärt ställe vilket jag kan tänka mig eftersom ölen var riktigt billig, men tyvärr var den också riktigt dålig.

Men men, det hade blivit så pass mycket bra öl under kvällen så vi var glada ändå när vi gick den sista lilla biten tillbaka till sängen. En riktigt lång, men riktigt bra dag.