Kornmalts årsbästa 2011

Nu är året väldigt nära sitt slut och det är väl dags för en 'det bästa som hänt i år'-lista? Jag tycker det! Visst har vi väl ett gäng öl framför oss under mellandagarna och nyår, men jag kör listan ändå så får jag komplettera senare isåfall om det skulle dyka upp något som är bättre. Redo?

Årets pub; Cask Pub & Kitchen i London!


Det här stället höjer jag till skyarna. Tätt följd av Beer Temple i Amstedam och Moeder Lambic i Bryssel kniper Cask förstaplatsen med grymt bra ölsortiment, mycket trevlig atmosfär, riktigt god mat samt kunnig och enormt trevlig personal. Om du är i London så är detta ett måste!

Årets resmål; Bamberg!


Här har vi en liten stad strax utanför Nürnberg som jag och min bättre hälft besökte under vår eurotrip i somras och blev totalt förälskade i. Först efter att ha kört genom de tyska skogarna en bra bit ner i en sänka kommer vi fram till en gammal tysk stad där den tyska rökölen föddes. Det är dock inte ölen i sig som är höjdpunkten, utan hela stan är helt enkelt hur jävla mysig som helst. Om ni bilar runt Tyskland så måste ni stanna till här. Det tänker vi iallafall göra igen.

Årets provning; Föröl innan BSF-träffen i Malmö.


Den här var riktigt svår att bestämma då vi har haft några riktigt bra ölprovningar. Kanske lite konstigt att välja just den tycker ni då det bara var fyra öl där, men motiveringen till att det blev denna är att den helt enkelt var så jävla bra och enkel i sin helhet. Fyra pågar, fyra öl, knappt fyra timmar. Dessutom var alla ölen riktigt, riktigt bra. Tätt efter kommer både denna och denna, men jag håller nog den första högst. Den var väldigt lagom, svensk som man är.

Årets middag; Gumbo!


Vad annars? En legendarisk maträtt jag velat göra så länge som dessutom blev hur god som helst. Grym kväll.

Årets öl; Cantillon Mamouche!


Denna satt jag en stund och funderade på, men svaret blev hela tiden det samma. Jag har druckit många helt fantastiska öl i år, men det finns bara en som har vunnit mitt hjärta på det här sättet. Spontanjäst öl är något jag verkligen älskar, och när man sen blandar i fläder som är något av det bästa jag vet så kan det inte bli annat än ren kärlek.

Tack till Caroline, min katt, min Grip, pappa Balder, Ola, Patrik, Blafa, Systembolaget, Bishops Arms, BSF, tomten och alla andra som har gjort detta möjligt. Det är några dagar kvar på detta året och det kommer att drickas mer god öl innan tolvslaget på lördag så jag önskar inte er gott nytt år än. 

Vad var bäst för dig i år?

Kommentarer

Balder sa…
Tack själv min vän!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd