Chili- och sherrysill

Man måste älska den svenska högtidsmaten. Sill, ägg, potatis, ost. Alltid. Alla högtider. Varje gång. Sen varierar det lite mellan skinka, kalkon och grill förstås, men basen är alltid densamma. Gott är det!

Nu är det iallafall snart julafton, jag antar att ingen har missat det. Jag har nästan glömt av helt att lägga in sill i år! Eller ja, jag har väl egentligen knappt haft tid på grund av mycket jobb och all annan julstress som infinner sig just nu. Hinner för fan knappt dricka öl! Men en inläggning hinner jag med, så det får bli en favorit. Chili- och sherrysill! 


Jag har;
1½ burk matjessill
2 vitlöksklyftor
1 rödlök
1 chilifrukt, vanlig spansk peppar
2 deciliter chilisås, jag använder Felix
5 matskedar sherry, jag använder Real Tesoro
ungefär 1 deciliter matjessillspad 
olivolja
tomatpuré
dillfrön

1. Häll av sillen, spara spadet
2. Hacka vitlök och rödlök, kärna ur och hacka chilin
3. Fräs vitlök, lök och chili i rikligt med olivolja i några minuter utan att det tar färg
4. Ta av från värmen och tillsätt chilisås, sherry, sillspad och dillfrön

Blanda slutligen i sillen och låt stå i kylen i minst 8 timmar, ät den sen inom ett dygn, då smakar den som bäst! Enkelt, lite annorlunda och riktigt gott!

Under tiden du gör detta kan du ju alltid knäcka en öl, det tänkte jag göra iallafall. Det står en Mikkeller Beer Geek Brunch i skafferiet och stirrar på mig. Recension kommer senare eller imorgon.. Nu ska jag slå in julklappar!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd