Cigar City Big Sound

Äntligen en ledig söndag där jag bara kan gå hemma och lulla hela dagen. Det är klart att man kan göra det oavsett vilken dag i veckan man är ledig, men det är något visst med söndagar.. Dessutom känner jag nu att det var ett tag sen jag gjorde en ordentlig ölrecension. Så nu är det dags för den där ölen igen. Ni vet vilken jag pratar om. Eftermiddagsölen!

Scotch ale är en ölstil som har växt enormt mycket på mig på sista tiden, med just denna ölen som startskott. Dagens eftermiddagsöl är alltså en av mina favoriter som jag druckit flera gånger innan utan att ha gjort en proper recension av den. Men nu så!

Saxat från hemsidan
"Big Sound Scotch Ale is dedicated to our good buddy Gino, the most Punk Rock Bagpiper you will ever meet, and the rest of the men and women of the Tampa Bay Pipes and Drums. Brown in color, Big Sound has huge notes of dark sweet toffee with underlying mild notes of coffee in the aroma. The flavor starts with a slight note of cherry and then opens into a goliath of malt character with notes of dark sweet toffee, coffee and mild notes of toasted bread in the finish.  Big Sound Scotch Ale pairs well with Haggis, Highland Games, Huge Heads, Enormous pillows and of course Bagpipe Music."

Nu har jag ingen haggis att tillgå, men vi slänger på The Real McKenzies - 10,000 Shots på vinylen och kör igång! Cigar City Big Sound!


Ölen är mörkt, mörkt, mörkt röd, på gränsen till ogenomträngligt svart med en beige krämig skumkrona som förvinner rätt så fort och lämnar en fin kant med små bubblor längst glaset.

Massiv och tung doft med mörk kola, russin, torkade fikon och ekträ, samtidigt som en viss syrlighet som påminner om körsbär och hallon tränger genom och avslutas fint med en lätt rökighet. Den doftar fantastiskt.

Fenomenalt krämig munkänsla med en perfekt mängd kolsyra. I smaken finner vi kola, mjölkchoklad och torkad frukt som sedan går över till en lite syrlig hint av bär. Med sina 8,5% har den en värmande alkoholton som balanserar upp alla smakerna så jävla fint. Avslutningen är aningen träig och lämnar en vacker söt eftersmak i munnen. En av mina absoluta favoritöl som finns att köpa styckvis hos Brill & Co för 124 väl spenderade kronor. Rekommenderas varmt.

Betyg; 9/10

Kommentarer

Balder sa…
Tänk att vi delat en sån med James Watt och Gripen!
Erik sa…
Håller med om att den är riktigt bra! Scotch Ale har aldrig varit nån favoritstil men den här ölen kittlade definitivt nyfikenheten att prova några mer. Har du rent av nåt tips på buteljer man inte bör missa? Kul för övrigt att läsa London-inläggen. Åker dit med tjejen och ett gäng över mellandagarna och nyår :)
Kristopher sa…
Balder - Ja, det är smått fantastiskt när man tänker på det!

Erik - Visst är det grymt! Hmm, de bästa scotch ales jag druckit hittills är Oskar Blues Old Chub, Brewdog AB:07 och Samuel Adams Wee Heavy. Har ännu inte fått tag på någon av de riktigt högt rejtade, men det kommer väl.. :)
Kul med London, hoppas att ni kommer ha en grym vistelse och att mina inlägg kommer till lite nytta!
Erik sa…
Man tackar för tipsen. Får väl bli att öppna den där 07:an snart då.
Inläggen har definitivt kommit till nytta. Har varit i London mer gånger än jag kan räkna men har aldrig blivit nån egentlig tid till ölaktiviteter (förutom Cask, vilket ställe!) förrän den här vändan. Hade sen tidigare planerat in Kris Wines och Cask P&K men de andra var nyheter som ska kikas närmre på.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd