Far i Hatten - en förbisedd pärla i Malmö!

Visst är det roligt att hitta ett nytt favoritställe? Igår spelade The Bronx på Debaser i Malmö, både som bandet i sig och som sitt fantastiska alter ego Mariachi el Bronx. Detta var något vi verkligen inte ville missa och innan spelningen kände vi oss väldigt sugna på att ta några öl någonstans. Men var? Vanligtvis när vi drar till Malmö för att dricka öl så hamnar vi på någon utav biskoparna eller Green Lion Inn, vilket inte är dumt alls förstås, men nu tänkte vi att vi kunde ta någonstans i närheten av Debaser.

Det första som slog mig var Malmö Brygghus som ligger ett par kvarter därifrån, mycket för att jag är sugen på att prova deras julöl. Men så slog det mig att det finns ett ställe som ligger ännu närmare och som jag dessutom aldrig besökt tidigare! Inne i Folkets Park, i den gamla parkrestaurangen finns cafét och puben Far i Hatten. Jag har bara hört gott om stället så varför inte?




Till en början hittade vi inte, men efter vägbeskrivningen "det ligger mellan Batmankarusellen och ponnyridningen" så fann vi det trots att det var väldigt dåligt upplyst (därav de dåliga bilderna). Väl inne var det mer eller mindre folktomt vilket jag tyckte var väldigt konstigt.. Men men, vi satte oss ned och väntade in några vänner. Enkel och riktigt mysig inredning!

Det första jag ser är ett rätt så stort och trevligt ölutbud innehållandes bland annat Mikkeller, Evil Twin, Founders, Sly Fox, To Öl och annat trevligt från både svenska, danska och amerikanska hantverksbryggerier. Till väldigt humana priser dessutom. Första ölen jag tog var en ganska alldaglig öl i sig, men namnet gör den värd att dricka.


Fucking Hell, 'Full of good intentions', haha. En helt vanligt tysk pilsner utan några som helst krusiduller från den österrikiska staden Fucking som bland annat amerikanarna tyckte var hur kul som helst under andra världskriget. Mitt pubertala jag håller med. Den smakar så som en pilsner ska göra, och jag som gillar pilsner gillar även denna.

Ungefär nu någon gång trillar det in några snubbar med diverse instrument och sätter sig i en hörna och börjar giga. Jävligt mysigt faktiskt! Det är fortfarande folktomt på stället vilket jag tycker är konstigt, men det ligger ju förvisso lite avsides trots att det är mitt i stan som sagt. En öl till kanske?


Evil Twin 9th Symphony, en blond öl lagrad på österrikiska vitvinsfat. Doften var funky med en del jäst och givetvis vitt vin. Den smakade blåmögelost. Ingenting annat. Den smakade verkligen bara blåmögelost. Såhär i efterhand så undrar jag om den inte var infekterad. Om den inte var det så var den inte särskilt god helt enkelt.

Nu börjar det komma in lite mer folk och slå sig ned vid borden. Jag går bort för att köpa en ny öl och vid kassan ligger en korg med ett gäng julöl som jag bara trodde var från årets släpp.. Men så ser jag en jag inte känner igen. Holiday Booster Ale 2007, bryggd hos Slottskällan, för 85 spänn. Den tar vi.


Riktigt kraftig! 9,7% står det handskrivet på etiketten, men den smakar nästan ännu mer. Riktigt värmande kraftfull och vinös med ett virrvarr av julkryddor som kardemumma och koriander. Riktigt trevlig öl!

Nu var det snart dags att bege sig tvärs över parken till Debaser men en öl till hinner vi väl med? Frugan börjar bli orolig att vi missar bandet, men jag menar på att vi har väl aldrig varit på en spelning där man börjat i tid? En liten porter från Founders kan man väl hinna med?


Massiv öl. Jag kanske inte skulle ha tagit denna när vi bara hade 20 minuter på oss. Men men, vad gör man? Massor av rostat kaffe och mörk choklad, arg men ändå snäll öl. Len som sammet.

Nu börjar det komma ännu mer folk in här och dricka öl, men vi lämnar Far i Hatten för denna gången och går till Debaser. När vi kommer dit är kön lång utanför och bandet har redan börjat spela.. Jag ser hur det brinner i ögonen på min bättre hälft. Dock gick kön oväntat fort och väl inne var spelningen nog precis börjat. Och jävlar vilket tryck!


Genialiskt band. Det är ju vanligt att punk- och hardcoreband börjar blanda in folkmusik i sina låtar, men jag vet faktiskt inget annat band som kör på mariachi. Hur bra som helst. Och hela konceptet med att dom var förband åt sig själv är ju hur snyggt som helst. En Brooklyn EIPA på detta och senare även The Bronx som var långt, långt, långt över förväntan så blev detta en riktigt bra kväll.

Jag gillade Far i Hatten som fan! Hur mysigt som helst med snygg inredning, trevlig personal, schysst ölutbud och lagom avslappnad stämning. Jag kan tänka mig att det är riktigt bra på sommaren när uteserveringen är i bruk.

Förresten! Om du är i Malmötrakten och inte har några planer för ikväll så visar Debaser öldokumentären Beer Wars 21.00. Fritt inträde är det också. Jag kanske ska dit, isåfall ses vi väl?

Kommentarer

Per Mörk sa…
Far i Hatten - Here I come!
Låter onekligen som en väldigt trevlig liten utflykt. Ska ta med brorsan dit inom kort. Tack för tipset!
Kristopher sa…
Det gör du rätt i, riktigt trevligt ställe! :)
Magnus Bark sa…
Tänkte ta en lite ölrunda i Malmö i maj, innan Copenhagen Beer Celebration. Far i hatten står nu högt upp på listan.
Kristopher sa…
Trevligt bark! Jag tror du kommer gilla det :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd