Stronzo's releasefest på Nya Tröls i Malmö

Det är alltid kul med nya bryggerier, speciellt när dom väljer att lansera sin öl nära mig. Stronzo är ett purfärskt danskt bryggeri med en vision att sälja sin öl i vanliga danska matbutiker, istället för att tränga sig in på de finare och nördigare ställena. Kul grej tycker jag. Med det i tankarna när jag och Balder begav oss dit hade jag ändå rätt så låga förväntningar eftersom man gärna vill tro att ölen ska vara rätt blaskig för att passa matbutiksutbudet. Tji fick jag!

Men  först började vi med ett par öl hemma hos Balder i vanlig ordning. Julöl är lite av en fetisch för Balder, om ni inte har märkt det tidigare. Vi klämde först Mikkellers jul-IPA Happy Lovin Christmas som vi både tyckte var riktigt trevlig, även om den kanske inte var så värst julig. Någonting fanns där, typ ingefära eller liknande, men det var mest en trevlig IPA.


Andra ölen blev Amager Julebryg 09 som var helt fantastisk. Det var en imperial Nisse-öl enligt etiketten. Krämig, söt, knäck, ischoklad, allt som hör julen till! MYCKET bra öl!



Så, nu var smaklökarna uppvärmda och vi satte fart mot Nya Tröls. Det är en pub jag varit på en handfull gånger tidigare och det var rätt så längesen jag var där sist. Jag gillar stället. Dom har ett schysst ölsortiment och nu när dom har renoverat så är det även en riktigt trevlig miljö. Innan var det ganska.. Sunkigt. Men nu är det bra! Maten ska också vara bra har jag hört, dock har jag aldrig ätit där.


Vi går in, plockar på oss lite ölkorv och rostbiff, beställer varsin öl och sätter oss vid baren. Benny från Elixir Wines var också på plats då det är dom som importerar Stronzo och det är även dom som tog med sig en massa fina julöl från bland annat Amager och Hornbeer.

Det började trilla in rätt mycket folk och det var riktigt god stämning. Vi fick ju även i oss en hel del trevliga öl.. Fyra öl från Hornbeer fanns: Juleöl 2011, Julehumle, Juleporter och Helge. Samtliga goda, men Helge var nog bäst i mitt tycke. Även Amagers Julebryg från 2010 fanns och eftersom vi bara någon timme tidigare drack 2009 års version så var vi tvungna att prova den. Vi var båda överens om att 09'an var mycket bättre, mustigare och godare.



Någon gång vid denna tiden kom även en utav Balders vänner Thorsten och anslöt sig till oss, mycket trevligt! Vi provade oss igenom några av Stronzo's öl och kom fram till att dom var långt över förväntan! IPA'n var inte extrem, men välhumlad, fruktig och helt klart njutbar. En skön red ale smakade färskt och fint, portern var bra och golden alen var helt okej. Kristian hade även med sig en av sina provbrygder, en imperial stout på 13% och även den var faktiskt riktigt bra. Den var lite väl färsk och skummade enormt mycket, men om man låter den ligga ett tag så tror jag att den kommer att bli kanon. Det roliga med den var själva fatet som han hade med sig på äkta danska manér i en Netto-kasse längst bak i lokalen. Den sista Stronzon vi drack var en pale ale vid namn Walruss som vi alla tyckte var den bästa! Riktigt fint balanserad och mjuk i smaken.





Klockan slog 20.00 och själva eventet var slut, men vi hängde kvar ett tag till.. Dom hade ju ändå rätt mycket kul öl i kylarna också! Först ut blev en av de första ölen jag drack på SBWF och som jag vet Manker Beer höjer till skyarna! Jag håller med. Left Coast Hop Juice! Fan vad bra den är. Massor av citrus och exotiska frukter som virvlar runt i munnen i total eufori. Kanonbra öl.


Nästa är en öl jag sneglat länge på, både ute på puben och på ställen som Ölbutikken. En suröl från Cigar City som dom själva beskriver som "A pugilistic dark-bodied farmhouse-style ale." Sea Bass!


Mycket trevlig suröl med enormt mycket kolsyra. Den ville bara inte sluta skumma! Äpple, päron, balsamvinäger. Gott.

Kvällen börjar lida mot sitt slut och Thorsten tar in en riktig killer på slutet. Mikkeller Black Peated Edition.


Wow. Motorolja. Whisky. Hårt, hårt, hårt rostad malt. 90 procentig choklad. Mörker. Ondska. En jävligt bra avslutning på den här kvällen.

Nu var det dags att gå hem. Slutsatsen? Stronzo's öl var mycket trevliga. Det var nog bra att vi gick dit med inställningen att dom skulle vara kassa, för vi blev som sagt positivt överraskade! Riktigt kul att man väljer att lansera den här sortens öl i vanliga matbutiker för det är verkligen inte vanlig öl. Det är öl som vi nördar brukar gilla, och om man kan få en vanlig Svensson (Dansksson?) att börja köpa det så har vi kommit en bra bit på vägen.

Ölkultur framåt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd