Amsterdam - hemfärd och tullproblem

Resan börjar lida mot sitt slut och vi har bara ett officiellt stopp kvar - Amsterdam. Få städer har så mycket myter och rykten kring sig som denna så jag tyckte att det var riktigt spännande att åka hit. Tanken var att stanna här två nätter, men parkeringen kostade 500 spänn / dygn och hotellen och vandrarhemmen var antingen fullbokade eller orimligt dyra + att det var dåligt väder så vi beslöt oss för att stanna över dagen och se så mycket vi hann och sen köra vidare och ta in på ett hotell längs vägen hemåt. 

Sagt och gjort, vi gick nedåt stan. Vår bil stod på andra sidan av det mytomspunna Red Light District så vi fick ju gå därigenom, man måste ju ändå se det! Det var ungefär så som jag tänkt mig. Rätt så mycket folk, coffeeshops lite här och var och i nästan varje skyltfönster stod det en brud och ville kela lite. När man kommer från pryda Sverige så känns det ju lite awkward och förbjudet att det är så öppet med prostitutionen och haschrökandet, men det var kul att se det på riktigt.

Sen gick vi ner i stan och shoppade lite kläder faktiskt, många schyssta klädbutiker! När vi spenderat lite pengar där så gick vi vidare för att spendera ännu mer. Caroline var en ängel och tog på sig att köra så att jag kunde dricka öl för allt vad jag är värd. Första stoppet blev på Bierproeflokaal "In de Wildeman". Riktigt bra utbud, både på fat och på flaska om man känner för det, men som jag skrivit tidigare så höll jag mig till faten. 






Här blev det en Barrevoet Barley Wine (7), De Molen Amarillo (8) och en Maximus Brutus (7). Bra öl allihop! Caroline drack apelsinjuice, den var också god. Men när detta var slutdrucket så gick vi neråt stan igen, för nu var det ju dags att handla öl att ta med sig hem! 

Första stället vi gick till var De Bierkoning. GRYM affär! Hittade hur mycket som helst som jag ville ha! Mycket bättre utbud än någon jag varit i tidigare. Massor av amerikanskt, belgiskt, holländskt, skandinaviskt, allt! Ojojoj, jag blev som ett litet barn.




Som sagt riktigt bra ölbutik. När vi skulle betala så började killen i kassan prata svenska, tydligen hade han pluggat svenska på universitetet för 20 år sen. Men det lät fortfarande bra och det var en kul överraskning! Jag fick med mig en hel del härifrån, men för att komplettera lite så tänkte vi att det var bäst att sticka inom Cracked Kettle också. Varför inte när man ändå är här liksom? 



Några flaskor blev det där också, svårt att hålla fingrarna (och stålarna) i styr när det är så lättillgängligt. Dock så hade Cracked Kettle inte riktigt lika bra utbud som Bierkoning måste jag säga. Fortfarande kanonbra, men Bierkoning var snäppet vassare! 

Så nu när jag köpt på mig vad jag ville ha så hade vi ändå ett par timmar kvar att slå ihjäl och tydligen så låg Beer Temple precis runt hörnet så klart vi gick dit! Jag menar, puben med Amsterdams största utbud av amerikanska öl? Givet. 






En Great Divide Espresso Yeti (8), en Left Hand Brewing 400 Pound Monkey (6) och sen vackert avsluta med en Anchor Steam (7), samtliga på fat. Yetin var bäst, herregud vad mycket espresso och andra mörka toner som bara åt upp mig. Så jäkla gott.

Vi hamnade på ett bord bredvid ett stort gäng skottar som var här på svensexa. Fulla och pratglada och hur trevliga som helst. Den blivande maken var dock riktigt bra packad och råkade spy lite på uteserveringen. Kanske lite mindre trevligt, men just då så bara skrattade vi, vi skulle ju ändå gå snart.



Efter detta var det bara att ta sig hemåt. Väghotell över natten sen köra genom Tyskland i totalt jävla pissregn. Det ösregnade verkligen i alla de ca 6 timmarna vi körde genom Tyskland. Inte särskilt kul att köra på autobahn i ösregn, dålig väg och tyskarna blåser på som galningar. Vi stannade till i Hamburg på vägen hem också, vi kunde ju inte bara sticka förbi utan att kolla in Reeperbahn. Men sen blev det upp till båten mellan Rödby - Puttgarden och sen raka vägen hem över Öresundsbron..

..trodde vi. Allt flöt på hur bra som helst tills vi kom fram till brofästet i Malmö. Där stod tullen på helspänn. Vi blev stannade och båda var spiknyktra, dock så blev tulltjänstemannen misstänksam när vi inte hade mer än ett flak öl i baksätet. Vad kunde vi ha gjort i Tyskland utan att köpa öl? Hmm.. Vi förklarade att vi hade varit på semester i lite mer än en vecka i bland annat Tyskland, norra Frankrike och Belgien och då ville han titta i bagaget. Jag gick bak och öppnade och där låg ju all min finöl. Han undrade om det var vin och jag förklarade att det var öl jag inte kan få tag på här hemma, så jag fick ju passa på att handla när jag var utomlands. Då undrade han var jag hade köpt den och när han såg att det stod Amsterdam på en av påsarna så var det bara att köra åt sidan och fram med knarkhunden..

Två tulltjästemän kom fram och pratade med oss, vi fick tömma fickorna och sen kom ytterligare en med en hund som sökte genom hela bilen, utsida som insida. Till sist kom dom till bagaget och hunden skuttade in och sniffade runt massor och till slut så luktade han väldigt mycket i en av mina påsar från Bierkoning. Jag blev ju nervös även om jag inte gjort något så jag såg säkert skitskum ut. Tullarna letade genom påsen och hittade en flaska Great Divide Pale Ale och blev ännu mer misstänksamma. När jag såg att dom tittade på den så kunde jag inte låta bli att skratta.. Fast det är klart, tar man en halvtjock skäggig snubbe som just varit och handlat en helt grön flaska med något som kanske liknar nån drog i Amsterdam så får man väl lov att vara misstänksam. Jag stod och förberedde mig för att förklara att det faktiskt var humle och inget olagligt..

Men efter en stund så släppte dom oss iallafall utan att säga något om den flaska eller någon av de andra. Jag undrar om han kollade upp det när han kom hem.. Man kanske skulle gett honom adressen till bloggen, haha. Nu var det iallafall raka vägen hem till katten!

För att summera lite snabbt så har det varit en riktigt bra resa! Många upplevelser, såväl inom öl som inom allt annat. Har speciellt fått öva bilkörning.. Men min favoritstad var nog Bamberg ändå, även om jag gärna åker tillbaka till Amsterdam igen. Bamberg var bara så jävla mysigt helt enkelt.

***

Öl jag fick med hem från Amsterdam;


Fantôme Magic Ghost, Westlveteren 12, Närke Kulturbryggeri Fyra Flammor, De Molen Bommen & Granaten, Brewdog Royal Virility Performance 


Great Divide Pale Ale, Chokolate Oak Aged Yeti, The Lost Abbey Angels Share 2008, Flying Dog Horn Dog och slutligen Anchor Old Foghorn.

Killen i kassan undrade varför jag inte köper öl från Närke Kulturbryggeri i Sverige.. Det undrar jag också..

Kommentarer

Det låter som ni hade en jäckla bra resa.
Bierkoening är ju bara helt fantastisk med sina mycket sympatiska priser - rena ölporren!

Undrar på vad tullaren tänkte när han studerade Great Divide-flaskan he he.
Kristopher sa…
Ja det har varit riktigt kul! :)
Bierkoning är som du säger helt fantastiskt. Priser, utbud, personal - allt!

Haha ja, jag stod och förberedde mig på ett försvarstal gällande Great Divide-flaskan, men det behövdes inte som tur var..
Pilsnerrogge sa…
Visst är det väl ändå lite avigt att man måste åka till Holland för att kunna köpa öl från Närke!?
Kristopher sa…
Ja, visst är det? Jag tycker fan att det är löjligt.. Jag förstår faktiskt inte varför heller.
Obalanserad sa…
Riktigt lustig historia om tullen.. :D Häftig resa!
Gyllenbock sa…
Tack för trevlig läsning om er resa. Ni klarade verkligen av många synnerligen intressanta ölställen under resans gång.

Bierkoning i Amsterdam är nog den bästa ölbutiken jag besökt.
Kristopher sa…
Anton - Haha ja, det är något jag aldrig kommer att glömma.
Gyllenbock - Tack för visat intresse! :) Det har varit riktigt kul, speciellt för mig med ölintresse. Fast Caroline hade också the time of her life, förstås. Bierkoning ja.. Magiskt.
Anonym sa…
Man blir ju inte lite sugen på att ta en repa ner och tjocka på sig massa öl, och äta grym mat.

Riktigt trevlig läsning!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd