Bamberg - rökölens huvudstad!

Efter ett sjabbigt vandrarhem i Berlin och ett svettigt tält på Tropical Islands så kände vi oss jäkligt slitna och ville ta oss så fort som möjligt ner till Bamberg. Upp och ut på autobahn där Dacian kördes i full fart ner mot de tyska bergen. Det blev ett litet stopp där emellan i Dresden för att titta lite på kyrkorna och de andra husen i staden med alla statyerna på taken med präster, riddare och annat. Mäktigt!



Efter detta så styrde vi bilen rakt ner mot Bamberg. Mysiga vägar genom berg och dalar tog oss ner till den oerhört trevliga och helt enkelt fantastiska staden Bamberg. Vi hittade rätt så fort ett riktigt fräscht och billigt hotell. Nu kändes egen dusch och rena sängkläder som lyx. Nåväl, ner mot stan! Vi fick tag på en karta som vi följde ner till torget, gick i lite butiker där man bland annat sålde Lederhosen.



Sen ville jag ha en öl så vi började gå mot vad vi trodde var de trevliga uteserveringsdistriken man läst om. Vi gick och gick och gick och började bli lite oroliga att vi gått fel så jag var tvungen att fråga efter vägen. Det visar sig att vi är på ganska exakt andra sidan stan än där vi förväntade oss. Dock så var vi ett stenkast ifrån Fässla och Spezial som ligger mitt emot varann. Vi gick in på Fässla och tog varsin Pils när vi planerade vår väg ner mot stan.



Som tur är så är stan rätt så liten och det tar inte mer än en 20 minuter att gå ner igen. Så nu hittade vi äntligen rätt, ner till kanalerna och det gamla rådhuset, uteserveringar och rököl!







Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen och Mars Bräu Hefewiezen på fat ackompanjerat av frankfurterkorv och surkål. Till avslutning blev det en Schlenkerla Rauchweizen, fantastisk ihop med de tyska korvarna, sen blev det en promenad genom stan.


När vi gick i de gamla kvarteren så hittade vi ett stort torg där det verkade vara någon sorts festival på gång. Idag visade dom en basketmatch som verkade vara rätt så viktig då det hela stan var där och hejade och drack bärs. Om laget dom hejade på vann eller inte får förbli ett mysterium.


Där blev det några öl till för mig sen däcka på hotellrummet. Dagen efter köpte jag på mig några olika rauchbier och sen satte vi fart mot den längsta körsträckan vi hade under resan. Det tyngde i hjärtat att behöva lämna fantastiska Bamberg, men vi kommer tillbaka någon dag. Det lovar jag.


Nej, detta är inte min bil.. Vi körde iallafall ner till Luxemburg genom de tjocka skogarna, djupa dalarna och höga topparna i södra Tyskland, riktigt häftigt. Vi stannade inte i Luxemburg då det var hur stressigt som helst där, fyrfiliga vägar mitt i stan och byggnader som tydde på mindervärdeskomplex av yttersta grad. Vi bestämde oss istället för att köra ner till Metz i norra Frankrike och övernatta där.. 

Trevlig stad, men ingenting i ölväg då de drack vin överallt. En natt här sen vidare mot Bryssel..

***

Öl jag fick med mig från Bamberg;


St. Georgen Bräu Keller Bier, Lieken Keller Bier, Spezial Rauchbier, Weiherer Rauch, Aecht Schlenkerla Rauchbier Weizen, Brauerei Fischer Rauchbier

Kommentarer

Gyllenbock sa…
Åh var härligt det låter. Bamberg bara måste jag åka till vid tillfälle. Verkar helt sagolikt. Åt du något gott?
Kristopher sa…
Oh ja det var det! Det tycker jag verkligen att du ska. Det är som en liten sagostad, rekommenderas riktigt starkt!
Åt en talrik med tyska korvar, surkål och stekt potatis till rökölen, sen en lokal kebab på hemvägen på kvällen.. :)
Kristopher sa…
Hotellet vi bodde på hette förresten Am Blumenhaus. Det ligger i ett lugnt område med 5 minuter ner till stadskärnan. Hur bra som helst!
Gyllenbock sa…
Tack för tipset angående boendet, verkar stabilt.

Den tyska kosten håller verkligen högsta klass enligt mig, mätt det blir man garanterat. :)
Kristopher sa…
Det är stabilt som fan, haha. Inte särskilt dyrt heller.

Sannerligen, och så är ölen perfekt till den bastanta maten :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd