#68 - Ysta Färsköl med lite kronärtskocka

Fredag! Dock så ska jag jobba 06.00 imorgon också, inte lika spännande.. Jag var iallafall på Ica Maxi tidigare idag för att handla mat och tittade då förbi ölhyllan. Det är rätt så sällan jag köper en öl under 3,5%, troligtvis för att jag inte har hittat någon än som jag tycker är riktigt god. Men det finns så klart några som är rätt så goda ändå, och idag var jag sugen på något nytt. Det hela slutade med en Ysta Färsköl! (3,5%)


Ölet är gyllene med väldigt lite vitt skum som försvinner rätt så fort efter upphällning.

Lukten påminner om engelsk cider, t.ex. Strongbow. Sen kommer lite gräs, godis och citrus också.

Även smaken påminner om engelsk cider. Först syrligt, sen lite beskt efteråt. Granny Smith och citrus med en lite sur och bitter avslutning. Avnjöts i kvällssolen på balkongen med en aptitretare i form utav kronärtskocka och vitlökssmör. Gott!

Betyg; 5/10

Kronärtskockan är förresten superenkel att göra för er som inte gjort det innan. 

Ingredienser;
1 kronärtskocka
1 tsk salt
1 halv citron
1 rejäl klick rumstempererat smör
vitlök
salt och peppar

1. Bryt av stammen så att alla trådar försvinner.
2. Koka kronärtskockan med citronen i 45-50 minuter, eller tills bladen går av lätt.


3. Blanda smör med krossad vitlök, salt och peppar.
4. Lägg upp på en talrik med vitlökssmöret bredvid.
5. Bryt loss blad och doppa i smöret. 

Njut.

Tillochmed katten gillar det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd