#77 - Sigtuna Summer IPA och #78 - Oppigårds Pale Summer Ale

Igår hade jag fullt upp hela dagen med att lämna in bilen på verkstad, handla mat och förbereda mig inför idag och imorgon då jag ska jobba med HepCat StoreTattoobåten. Tredje året jag är med nu och det är en rätt så kul kryssning. Dock så tvivlar jag på att ölutbudet är något att ha. Jag har inte kollat så noga de föregående åren för att mitt ölintresse har inte varit så seriöst förrän rätt så nyligen, och så har jag ju varit där för att jobba. Därför belönade jag mig istället med lite goda sommaröl från Systembolagets sommarsortiment!

Först ut är Sigtuna Summer IPA som jag glömde fotografera.

Kort sagt en riktigt god öl! Rätt så röd, nästan brun med grape och citrus i doften. Smakar också grape, citrus, tall och blodapelsin. Rätt så mycket humle och riktigt fin beska! Mycket god! 

Betyg; 8/10

Efter den kom en annan finfin sommaröl - Oppigårds Pale Summer Ale!


Vackert bärnstensfärgad pale ale med vitt skum. Om man tittar noga så ser man Sigtunan i bakgrunden och nypotatisen i vasken. Jag vet att nypotatis egentligen är för dyrt så här tidigt på säsongen, men jag älskar potatis och nypotatis är verkligen cream of the crap när det gäller potatis så det är det fan värt! Nåväl, åter till topic..

Uppfriskande och fruktig med doft och smak av humle, citrus, apelsin, karamell och blommor. Inte lika tuff som Sigtunas men ack så god!

Betyg; 8/10 

Två riktigt goda sommaröl som kommer drickas mycket i sommar! Troligtvis i sällskap med Nils Oscars Hop Yard IPA. Massor av gott denna sommaren.

Kommentarer

Malt sa…
Får väl kopiera dig idag. Köpte just nypotatis 49,90kr/kg! Får väl grilla och smaka lite Oppigårds som du just har berömt. Mvh Malt
Anonym sa…
En kommentar om svensk färskpotatis - överskattad skit - köp italiensk eller cypriotisk. Dessa har inte stressats fram och är som en svamp fylld med vatten.

Bryggare Bing Ocean
Kristopher sa…
Jag tycker att den svenska nypotatisen är hur god som helst faktiskt, kokar man den ihop med några dillkvistar och lite dillfrö så blir det kanon.
Det kanske är mina sommarkänslor som pratar, men när den svenska nypotatisen kommer så är livet bra. Tycker jag iallafall.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd