#3 - Rodenbach Vintage 2008

Nu kommer en öl jag längtat efter länge. Rodenbach hör till ett av mina absoluta favoritbryggerier (delvis för den fantastiska ölen, jag ÄLSKAR flamländska röda, och delvis av nostalgiska skäl) så jag njuter av varje sekund just nu. Till tonerna av Eldkvarn öppnar jag kvällens öl; belgiska Rodenbach Vintage 2008. (7%)


När jag först poppar korken sprids den angenäma doften rätt så fort genom rummet. Syrligt och surt, körsbär, lite jäst och kola känner jag. 

Ölet är kolafärgat när jag häller upp det och blir intensivt rödbrunt i glaset, lite halvtjockt skum bildas men sjunker undan fort. 

Smaken är mycket frisk, sur och syrlig, precis som jag vill ha den. Körsbär, citrus, men också lite söt kola visar sig och gifter sig vackert med jästen. Som en flamländsk röd ska smaka helt enkelt. Fantastiskt. 

Betyg; 9/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd