Ölsenap pt. 1

Nu är det dags för en av mina andra stora intressen. Blanda öl och mat. Bokstavligen. Jag hittade ett recept på ölsenap, förvisso inget avancerat men det ska bli kul att testa. Ikväll gör jag steg 1, dvs lägger senapsfröna i öl över natten. Resten gör jag imorgon, så vi får se hur det blir! 


Ölsenap

1 dl gula senapsfrön
1,25 dl mörk öl
1 msk ättika, ren (24 %)
3 msk farin, brun,
1 tsk gurkmeja
1 dl rapsolja

Lägg senapsfröna i blöt i ölen över natten. Häll dem i mixer och blanda till en gröt.
Blanda i ättika, farin och gurkmeja och blanda några varv. Tillsätt oljan, lite i taget, och blanda till en smidig senapsblandning. Häll upp på burk och låt stå och mogna i smak i rumstemperatur 2-3 dagar. Smaka ev av med mer öl, ättika, farin eller honung eller olja.



Jag hade bara svarta senapsfrön hemma så jag använde mig av det, så det blir en mörk och grov senap, men det är bara gott.

Ölet jag använder är Amager Double Black IPA, som jag även provsmakar ikväll.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd