#7 - Herslev Bryghus Mjølner Barley Wine

Vi är nog alla överens om att eftermiddagsölen är den bästa på hela dagen. Du vet, den där ölen du tar mitt på dagen när du är ledig och bara njuter. Gärna i solen på balkongen, men var som helst går bra. Idag blev det en sån för mig.. Och inte vilken som helst, utan en Herlsev Bryghus Mjølner Barleywine (11%) från det danska bryggeriet Herslev Bryghus från Roskilde. Jag har hört mycket goda ord om denna ölen så jag är lagom spänd. 


Först när jag öppnar flaskan sprider sig en söt doft direkt. Ölet är rödbrunt, nästan på gränsen till orange när jag häller upp det. I glaset blir det vackert rödbrunt, nästan lite kastanjefärgat och grumligt. Skummet är tjockt och lämnar mycket rester på glaset, en del bubblor och stor fin skumkrona. 

Det luktar sött och fruktigt, exotiskt och friskt.

Smaken då? GOTT! Jag hade höga förväntningar och blev ändå positivt överraskad! Mycket sötma, fruktighet, lite vinös. Lite annorlunda maltig smak med inslag av blommor, ananas och russin, men väldigt lite alkoholsmak, man känner definitivt inte att det är 11%. Jag kommer att köpa fler.

Betyg; 8,5

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd