Källarknut/Ölsvammel Nalle Puhs Julporter

I Örebro finner vi hembryggarföreningen Frövifors Maltvänner som består av ett gäng bryggarentusiaster som får höga placeringar och vinner både guld, silver och brons i olika kategorier på hembryggar-SM. Jag har inte haft chansen att prova någon av deras öl tidigare men har följt dom med nyfikenhet sedan jag läste att Stefan 'Ölsvammel' Eriksson gick med där tidigare i vår. 

Därför var det väldigt kul när en av dom mest omtyckta hembryggda ölen jag läst om på svenska bloggar kom med posten häromdagen! Bryggd av just Stefan och hans far är detta en julporter med saffran på 10,5% som jag inte kunde hålla fingrarna ifrån särskilt länge. 

"Jag gick med i Källarknut 2009 om jag inte minns fel. Vi var med i SM första gången 2010 (första gången för föreningen) och har tagit totalt 7 medaljer. Föreningen har som helhet tagit 12 medaljer på 3 tillfällen. Nu har jag dock gått med i farsans nystartade hembryggarförening Frövifors Maltvänner (de var ett gäng som pendlade från Frövi till Örebro för att brygga), men har bra kontakt med Källarknut. Så nästa SM kommer det två hungriga bryggargäng till SM. De två föreningarna kommer båda ställa upp med brygder och vi kör en genensam resa till SM.
Angående Nalle Puhs Julporter så kom den till genom att vi brygde en honungsporter till SM 2010 (kom 4:a i Folkets Val). Chrille från Närke gjorde grundreceptet. Sen experimenterade vi med ett varsitt 9-liters fat varav farsan gjorde en saffran och honungskryddad variant. Den blev så pass bra att vi bestämde oss för att göra om den. Vi gjorde dock om receptet helt och gjorde en imperial porter som grund och sen kryddade vi den med honung och saffran. Det var farsan som gjorde receptet och jag, han och en gubbe som heter Erkki som brygde den."


Etiketten ser lite vintage ut för det första. Ska den vara såhär eller har den tagit lite stryk? Jag gillar det i vilket fall! När jag häller upp ölen finner vi en mörkt brunröd på gränsen mot svart vätska i glaset med ett litet kompakt mörkt skum. Påminner lite om hur en julmust ser ut faktiskt. 

I doften finns vi russin, dadlar, vanilj, lite chark och ek som ihop med en stor dos saffran direkt för tankarna till julbak, lussekatter och mörka vinternätter!


Munkänslan är mjuk med små, små stickiga kolsyrebubblor. Smaken bjuder på framförallt russin och dadlar, men också portvin, vanilj, ischoklad och även här en massa saffran. Det är en skönt värmande öl med en väldigt angenäm komplexitet som jag kan tänka mig passar riktigt fint på julaftonskvällen med lite sällskapsspel och mörk choklad. Eftersmaken är bitter, söt och hänger kvar och värmer halsen en bra stund efter sista klunken.


En riktigt schysst öl som jag tror hade tagits emot med öppna armar av svenska folket om den gjorts i större skala. Var väldigt gott ihop med en bit långlagrad prästost, kan tänka mig att det blir ännu bättre ihop med en smakrik brännvinsost. Grymt bra jobbat Stefan!

Kommentarer

Anonym sa…
Etiketten har fått lite stryk av mögel i min jordkällare, men snuggt blev det =)

MickeW
Kristopher sa…
Blev riktigt stiligt, Stefan borde lagra fler av sina öl där ;) Tack för flaskan Micke!
Tack för inlägget. Skoj att du gillade den :)

Jag undrar om möglet kan komma av att vi använder mjöl som "klister" till etiketterna. Vi har inte haft något problem med mögel alls på de flaskor som står i mina föräldrars källare. Det ser ju rätt bra ut oavsett.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd