Moor Amoor, give us Moor!

I tisdags förra veckan förlorade Skåne ett av sina bästa ölställen. Det var dagen vi aldrig hade hoppats på skulle inträffa, dagen då Dahlberg serverade sina sista öl. Dom har nämligen blivit uppköpta av krogen bredvid, tragiskt nog.. En sorgens dag för alla som gillar kvalitetsöl och en uteservering med bästa läget i Helsingborg med andra ord. Men all good things must come to an end, eller vad man nu säger.. Så med det i åtanke plus att min kära sambo fyllde år så blev det perfekt att dra dit för en gravöl och säga tack och adjö till Dahlberg. 

Det blev inte många öl då jag skulle upp 04.00 dagen därpå, men två britter slank ner. En av dom var en porter vid namn Amoor som Fredrik rekommenderade från, för mig tills dess helt oprovade, Moor Brewing Co som huserar i Somerset i västra England och den gjorde ett väldigt stort intryck på mig.

Saxat från hemsidan
"As soon as you smell it you will know this is one decadent porter. The rich aroma is from the healthy dose of Chocolate malt, blended with Pale, Crystal and Wheat malts. Bramling Cross hops add fruitiness and earthiness to the beer, which is fermented with an English yeast."


Ölen är mörkt brunröd, eller kopparfärgad om man så vill. Inte så mörk som en porter brukar vara, och den ser nästan lite tunn ut. Skummet är stort, vitt, kompakt och hänger kvar en stund för att sen lämna snygga lacings längst glaset.

Doften är maltig och fyllig med lägereldsrök, mjölkchoklad, vete, nötter, torkade fikon och ganska svagt kaffe. Stor doft, större än vad jag väntade mig!

Fyllig och len munkänsla med skön kolsyra som dansar runt fint i gommen. Maltig, rökig och bitter smak med mörk choklad, chark, nötter, dadlar och kallt kaffe samtidigt som den är ganska blommig. Jävligt mycket smak för att ligga på 4,7%! Det här är fan en helt suverän porter. Att den är så smakrik för så pass låg alkoholhalt är verkligen trevligt och något man inte ser alltför ofta!

Det här hade varit en helt perfekt öl att ta när man lagar mat, när man bara ska hänga med polare, kanske när man ska på fest, på sommaren, på vintern, till mat och egentligen närsomhelst. Galatea som tar in Moor och tar även in flera andra spännande brittiska bryggerier så som Summer Wine, Redchurch och New Wave som jag provade några av under SBWF, men jag hoppas verkligen att dom kommer börja dyka upp mer frekvet på våra pubar runt om i landet..  För det här är svinbra.

Den andra britten jag sörplade i mig var en Bethnal Pale Ale från Redchurch och även den var hur grym som helst! Humlig like a motherfucker men ändå riktigt välbalanserad med snygga toner av gräs och tall. Nä, jag får nog ta och kontakta Galatea och se om det finns möjlighet för privatimport helt enkelt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd