Två andra ölbutiker i Köpenhamn

Då var det dags igen. Köpenhamn. Igår blev det mest ölshopping, vilket var ganska skönt konstaterade vi när vi kom hem rätt så trötta allihop. Det var rätt kul för vi handlar i vanliga fall på Ölbutikken och Khioskh, men igår tänkte vi kolla några andra butiker. Vi körde över vid lunchtid och första stoppet blev en liten ölbutik nere på Nørrebro som jag inte har hört mycket om alls tidigare. Den främsta anledningen till att vi stack dit var för att jag ville ha tag på två nya öl från Goose Island som jag sett att dom skulle ha där.

Rätt så enkel att hitta till. Det är en liten källarbutik som heter Høkeren och ligger ett kvarter från Nørrebro Bryghus ungefär, på samma gata. Jag glömde ta bild på stället, men dom har en skylt ovanför dörren med namnet så det är bara att hålla utkik om ni har vägarna förbi. Ha i åtanke att dom inte tar kort, så ha antingen kontanter med er från början, annars finns det uttagsautomater en bit bort.

Den enda bilden jag har från Høkeren, rätt häftiga cider på två liter!

Jag stod och snackade en stund med den trevliga damen som hade affären som bjöd oss på varsin öl direkt när vi kom in. Sen gick jag in och tittade på hyllorna. Inte jättemycket, men ett intressant utbud. Mycket danskt, lite belgiskt och lite amerikanskt. Från USA var det främst Port Brewing, Goose Island och Green Flash som fanns inne. 

Det jag märkte var att utbudet skiljde sig rätt så mycket från Ölbutikken och Khioskh som vi brukar gå till, och anledningen till det var enkel - dom använder oftast sig av olika importörer. Man tänker inte så ofta på det sättet eftersom vi har vårt kära monopol, men det är klart att det är så.

Jag fick iallafall tag på en av mina öl jag var ute efter och lite annat gott, den andra ölen jag ville ha köpte mannen innan mig i kön. Kul. Vi fick även med oss ett par extra öl på köpet. Jag gillar den här butiken! Exakt vad jag köpte här kommer senare i inägget. Efter Høkeren körde vi ner i stan och parkerade så att vi hade gångavstånd till Hovebangården och därigenom både Strøget och Istedgade, sen begav vi oss ner till Barley Wine i sina nya lokaler.


Jag hade redan mailat Jan Filipe som driver butiken och bett honom lägga undan ett par öl till mig, så jag hade det viktigaste säkrat redan. Vi steg in och jag måste säga att jag blev riktigt imponerad! Massor av intressant öl, och många öl som jag knappt trodde fanns att få tag på här i krokarna! Massor av danskt, belgiskt, amerikanskt, tyskt, en del engelskt och ett par svenska också.

Luftiga och fräscha lokaler, vi strosade runt där inne en rätt bra stund och plockade på oss alla öl vi var sugna på. Lite småsnack med Jan Filipe och hans fru, riktigt trevliga båda två. Stötte även på Adam från Falkenberg som var med på BSF-träffen och ölprovningen hos Balder i höstas, trevligt! Sen betalade vi och gick vidare i solskenet upp mot Istedgade för att käka.

Och var får man så god och så mycket mat att man knappt kan gå därifrån? Burger and Bun så klart. Jag tog månadens burgare som var hamburgerbröd, rödkål, majonnäs, fleskestej, inlagd gurka = kärlek. Jävlar alltså, det var helt sagolikt gott.


Väldigt mätta och belåtna begav vi oss ned till Fermentoren för en öl innan vi skulle bege oss hemåt. Det blev en Flying Couch Paint it Black för mig, en svart IPA som var lite tam men väldigt snyggt balanserad. Följde upp snabbt efter den med en Beer Here Fat Cat och sen skuttade vi bort till bilen och körde hem (med designated driver naturligtvis). Köpenhamn levererar, som vanligt.

Jag minns inte exakt vilka öl som kom från vilken butik, men här är det jag fick med mig iallafall;


Evil Twin Freudian Slip, Goose Island Lolita 2011 x 2, Goose Island Madame Rose 2010 x 2, Herslev Bryghus Fatlagrad Mjølner, Duck-Rabbit Barley Wine


Goose Island Pepe Nero 2011, Goose Island Matilda 2009, Brooklyn Monster Ale 2009 x 2, Hair of the Dog Fred x 2, Goose Island Bourbon County Brand Stout 2011 x 3, Thomas Hardys Ale 2008 x 3

Hoppas att ni också har haft en bra helg!

Kommentarer

Weine sa…
Det var flera år sedan jag var på Høkeren men håller med om att det är en trevlig liten butik med trevlig tjej (om det nu var samma) som stod vid disken. Jag drack en Goose Island Lolita för några månader sedan och tyckte den var grym, saknade bara lite kraftigare syra. Madame Rose har jag står i skåpet och ser fram emot att öppna den då även den ska vara bra.
Gripen sa…
Min plånbok är riktigt glad att jag inte följde med. Resten av mig vill helst inte läsa sånt här...
Kristopher sa…
Weine - Ja, jag gillade också stället! Aha, härligt att höra. Ser fram emot både Madame Rose och Lolita väldigt mycket, det var dom jag hade mailat om och fått undanlagda.. Om det inte framgick i inlägget :)

Gripen - Du ska nog få din beskärda del av detta ändå.. ;)
Magnus Bark sa…
Jag kan tipsa om Fish & Beer. Ligger söder om innerstan, på Amagerbrogade 143. Amerikanskt, Belgiskt, Danskt, konstigt. Ofta till bättre pris än de andra butikerna. Ölfrämjare har 10 % rabatt.
Kristopher sa…
bark - Ah ja, planen var att även besöka Fish n Beer men tiden rann iväg. Jag har fortfarande inte varit där tyvärr, har hört att det ska vara en kanonbra butik, om än lite långt att gå till.
Gyllenbock sa…
Du måste sluta att ha med bilder på hamburgare, jag blir galet sugen!

Jag hade helt missat att Barley Wine flyttat till nya lokaler och ny adress, nära Kongens Nytorv.

Jädrans, jag vill till Köben nu! Fast snart är det bara två månader kvar till Mikkellers ölfestival.
Kristopher sa…
Haha sorry Gyllenbock, men denna burgaren var något extraordinärt!

Jag har faktiskt inte varit i de förra lokalerna, detta var mitt första besök på BW. Men absolut inte sista!

Ja usch, tiden går långsamt när man längtar.
Gyllenbock sa…
Mycket snack om burgare det blir men vad gör det då det är ett så kärt ämne, har du möjligtvis besökt:

http://www.hache.dk/menu.php

Jag har inte gjort det men kommer garanterat att göra det.
Kristopher sa…
Oj, jävlar! Det stället har jag missat! Dit måste jag också, bara något kvarter från Örsted Ölbar dessutom. Perfekt! Tack för det!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd