Gästskribent; Blafa - Julmust, julmust, julmust!

Det finns få saker så får mig att längta efter julen, denna så kommersiella högtid fylld av stress och krav kan dra musten ur de flesta! Då är det bra att påminna sig själv om en påfyllning ibland, att helt enkelt uppmärksamma det trevliga med julen. Varför inte inomhusmys när mörkret faller på tillsammans med vänner, god mat, lussekatter och självfallet den alltid så viktiga julmusten.

Det var under en eftermiddag i denna anda som jag, Kristopher, Grip, Ola, Erik och Alexi tog på oss den ack så viktiga uppgiften att kora den godaste julmusten. 15 sorter hade vi till slut lyckats skrapa ihop, de flesta funna i våra vanligaste matbutiker. Allt från dekorativa glasbuteljer till PET-flaskor i en inte så exklusiv magnumstorlek. På skivspelaren gick våra svenska julklassiker varma varvat med Frank Sinatras så välkända röst och bordet var dagen till ära smyckat med en liten ljusslinga. Med en sådan stämning i luften var förhållandena optimala för en bra och rättfärdig provning av lite must!

För att inte vara färgad av fördomar och åsikter om de olika märken vi testade skedde provningen blint, iallafall för min egen del. Kristopher fick agera upphällare och jag förblev ovetande om vad som fanns i glasen. Vi provade dock musten i omgångar, så efter att ha smakat ett par stycken avslöjades dessa. Resultaten var inte helt förvånande och i de flesta fall var vi eniga om huruvida julmusten höll måttet eller inte. Skalan jag använder är en enkel 10-gradig skala där betygen står i förhållande till varandra, de första julmusterna fick helt enkelt utgöra referenspunkterna. Låt mig nu presentera mina tankar och åsikter om det vi smakade. 



Zeunerts - Julmust; 9
Inte förvånande stod denna fantastiska must ut ur mängden. Även genom sin mörka färg, förekommande skumkrona och fylliga kropp urskiljde den sig. En mustig doft med stor kryddighet spred sig från glaset, choklad, kaffe och arrak var väl förekommande. Smaken var dessutom fyllig med en välavvägd sötma. Den mjuka, lena kroppen tillsammans med en lång härlig eftersmak gör den given på julbordet.

Spendrups - Nygårda Julmust Lagrad på Bourbon fat; 9
Även den nu så omtalade bourbonfatslagrade musten stack ut från resten. Tidigare har jag kanske inte varit så imponerad av den men i förhållande till alla andra julmuster förtjänar den en plats i toppen. De rena bourbontonerna är inte så framträdande men dofter av kaffe, kakao och vaniljkola går inte att ta miste på. En komplett must med genomgående smak från första till sista sippen, dessutom bär den på en härlig eftersmak. Bättre än jag minns den och naturligtvis förtjänar även denna must en plats i finrummet!

Spendrups - Nygårda Ekfatslagrad Julmust; 7
Jag hade svårigheter att placera den must, jag anade först att detta kunde vara Zeunerts men icke! Nygårdas ekfatslagrade must hittas i våra vanliga butiker och imponerar med sin definierade kryddighet och rena smak. Att den inte är överdrivet söt och sliskig tillsammans med en len kropp och en lagom kolsyra gör att den placerar sig högt på listan. Snygg är den också med ett skum som inte genast försvinner.

Eldorado (Producerad av Hellefors) - Julmust; 6
Willys budgetmärke Eldorado har inte alltid ett så gott rykte och det var förvånande att se den placera sig så högt på listan. En genomgående smak och en balanserad sötma gör ändå att den står ut. Smakerna är hyfsat rena och kolsyran sitter på rätt nivå. Tyvärr är förpackningen inget att hurra för, fulare etikett får man leta efter och ska den stå på julbordet är det i karaff!

Carlsberg - Apotekarnes Julmust; 6
Apotekarnes julmust är kanske vår allra vanligaste must. Vi drack denna från glasflaska och det kan ha gjort en skillnad men jag tycker ändå den gör skäl för sitt rykte som den klassiska musten. Här finns lite koladofter tillsammans med den vanliga smaken vi förknippar med julmust. Denna must känns dock rundare och mer sammanflätad än dess konkurrenter.

ICA (Producerad av Hellefors) - Julmust (Med extra kärlek); 5
ICA försätter i julens tecken och skänker hela 3kr per såld flaska vilket måste anses givmilt med ett ursprungspris på knappt en tia. Den bär på de klassiska dofterna med en aningen större kryddighet än sina rivaler. Tyvärr är den lite sockersöt och högt kolsyrad, att eftersmaken dessutom är kort och klen gör att betygets sänks en grad.

Hellefors - Läckö Julmust; 5

Hellefors, julmustens egna De Proef, gör en billig must som fungerar hyfsat. Kolsyran sitter rätt men den känns lite blaskig och jag saknar kryddorna tillsammans med en mer väldefinierad smak.

Coca-Cola - Bjäre Julmust; 5
En enkel julmust som inte sticker ut på något sätt. Smaken är lätt men saknar kryddor, att betyget håller är främst på grund av den lämpliga kolsyran och den svagare sötman som gör att den faktiskt inte känns så sliskig.

Sockerbageriet (Producerad av Brunneby Musteri) - Juldricka; 5
Att en av provningens mer exklusiva drycker hamnar så här långt ner är lite förvånande. Brunneby musteri producerar must för flera olika försäljare och om denna är representativ för alla vågar jag inte svara på. Tyvärr kändes denna oerhört platt och den låga kolsyran gjorde att smakerna aldrig riktigt fick blomma ut. Doften var emellertid trevlig med enbär och andra kryddor, men något som känns som avslaget går tyvärr hem hos mig.

Spendrups - Nygårda Julmust; 4
Nu börjar vi närma oss bottenskiktet och här finns inte mycket att säga. Lite söt och kletig i smaken tillsammans med enkla smaker gör den tråkig utan att vara direkt dålig.

Krönleins - Three Hearts Julmust; 3
Three Hearts julmust är däremot obalanserad och spretig, smakerna kommer inte samman och den saknar en fyllighet och eftersmak.

Coop (Producerad av Hellefors) - Julmust; 3
Coops julmust påminner mig om läskkoncentrat, att den dessutom är sockersöt är ingen bonus. Väldigt snarlik Julboden från Lidl.

Harboe - Julmust, Blå etikett; 3
Harboes sockerfria must har en sak som talar för den, en fyllighet som många andra saknar. Tyvärr räcker inte detta hela vägen utan den behövs något för att bryta av den kletiga, kladdiga sötman den bär på.

Lidl (Producerad av Hellefors) - Julboden Julmust; 2
Julbodens julmust intar jumboplatsen på grund av sin metalliska smak som jag verkligen inte vill ha i julmust, utöver det smakas socker och koncentrat. Nej, den är inget att skriva hem om.



Phew, Det var det hela! Smaklökarna var efter detta helt slut och höga på socker kunde vi avsluta extravagansen i julmust. Lyckligtvis hade vi massa trevlig mat och öl att återhämta oss med. Tyvärr var det en hel del julmust vi inte fick provat, däribland Herrljunga, Hammars och Mora gammeldags julmust som alla fått god kritik (vi får kanske lov att följa upp med ett ord eller två om dessa vid ett senare tillfälle). Tillsvidare har Addicted to Julmust en kompetent sammanställning över de flesta sorter som finns att tillgå i Sverige.

Innan jag helt avslutar detta nu långa inlägg måste jag få lyfta på hatten till Alexi, hembryggare verksam tillsammans med Helsingborgs Hembryggargille, som kom på den helt lysande idén att torrhumla julmust.. Okej, helt lysande verkade den inte just då, men efter ett par öl skred Kristopher till verket med en kaffepress och kopiösa mängder Chinook humle. Jag tror vi var eniga om att resultatet var helt enastående!



Torrhumlad Julmust (Valfritt märke); 10
Det må låta absurt men chinook humlens fantastiska dofter parade sig med julmusten på ett helt ypperligt sätt, och förhöjde dessutom bladningen till något helt nytt! Har ni lite humle över efter julölsbryggandet vill jag rekommendera detta. Torrhumla och upp med drycken på en karaff, en klar snackis på julbordet som kommer gå perfekt till all den tunga maten. Se bara till att inte all kolsyra rymmer, det kan vara en god idé att hälla på lite ohumlad must för att spä det lite!

Avslutningsvis vill jag tacka för jag fått gästskriva på denna eminenta blogg, förhoppningsvis har mitt raljerande gjort det lättare att välja must till julfirandet! Jag hoppas jag får återkomma med andra ämnen vid ett senare tillfälle!

Mustiga hälsningar - Johan / Blafa

Kommentarer

Magnus Bark sa…
"Hellefors, julmustens egna De Proef". Lysande! :)
Fredrik sa…
Intressant läsning!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd