Efter must kommer öl..

Ja, några öl blev det efter julmustprovningen också, vi behövde ju något att balansera upp sockerkicken med. Det fanns både highs och lows, men lägstanivån var hög och dom bästa var helt magnifika. Och nu när jag ska jobba ikväll vilket innebär att jag missar beermakers dinner med De Molen på Gastro så får jag väl istället minnas tillbaka till förra helgen och sagla lite.. Och se fram emot morgondagen förstås, då det blir besök på Brekeriet! 

Nåja, här nedan finner du iallafall några av ölen vi drack;


Mikkeller / Three Floyds Boogoop Grand Marnier Barrel aged, som namnet antyder en alldeles nysläppt Grand Marnier-lagrad variant av Boogoop. Väldigt udda, ganska syrlig men ändå tung med fruktiga toner av cognac, gröna äpplen och toffee. 

Cascade The Vine, en av mina senaste bytesöl.. En ganska snäll amerikansk suris som jag beskrev lite här. Inte så värst sur eller så värst komplex som jag väntade mig, men ändå en riktigt skön och njutbar öl som bröt av allt det tunga väldigt fint. Syran finns där ändå, men den ackompanjeras av lite sötma och drag av grapefrukt, ananas och omogna äpplen. Lite sur fruktjuice över det hela.


The Bruery Cuir. Ett riktigt monster på 15% som var en av kvällens sista öl, och bra var nog  det. Väldigt extrem öl, mycket maltsötma, mycket torkad frukt, mycket sprit. Lite för mycket sprit för min smak, och det var nog bra att vi var fem-sex stycken när vi öppnade den, riktigt tung öl.. 

Crooked Stave Petite Sour Blackberry, en av dom jag var mest taggad på! Väldigt fruktig med riktigt fina toner av björnbär och stall. Inte alls så sur som jag trodde att den skulle vara, men grymt snygg balans mellan fruktigheten och bretten. Jag har nu provat två öl från det extremt hypade bryggeriet Crooked Stave och jag måste säga att dom är suveräna, framförallt otroligt balanserade, men jag vet inte.. Det når ändå inte ända fram till jackpoten för mig, jag vet inte varför. Men fortfarande - grymt bra öl.

Midnight Sun Berserker 2012, aaaaah. En av kvällens höjdpunkter. Monsterbra öl, framförallt när den lagrats ett par år. Som färsk är den stor, rivig, rätt så rejält rostad och sockret har inte hunnit lägga sig ordentligt. Riktigt fet. Som lagrad ett par år är den något av det bästa jag druckit, någonsin. Otroligt mjuk och len, enorma toner av bränt socker och väldigt mörk choklad. Om ni någonsin får chansen att grabba tag i en sån här flaska - tveka inte.

Ithaca Excelsior! Twelve, en amerikansk quadrupel.. Den här ölen har jag varit riktigt sugen på ända sen jag bytte till mig den i somras, men nja.. Tyvärr var den alldeles för snäll för min smak. Väldigt lättdrucken, svaga toner av torkad frukt, honung och russin. Kul att äntligen ha provat men lämnade inga bestående intryck.



Nörrebro Little Korkny Cognac 2007, en öl jag fyndade ur Kihoskh's källare i somras. Det här var en riktigt fet öl i min mening, lite trä, lite nötter, toffee, stooora cognacstoner, grym balans och väldigt fin munkänsla. Ska se om dom har fler nästa gång jag är där, men jag tvivlar.. Och vill minnas att vi köpte dom sista. Men man vet ju aldrig!

Firestone Walker 15 (XV). Kvällens bästa öl, hands down. Sällan har jag smakat öl som har så många lager av smaker som bara sköljer fram, gång på gång på gång. Detta är en blend av åtta Firestone Walker öl, bland annat Double Jack, Parabola, DDBA och några till, däribland ett par av dom som enbart serveras på bryggpuben. En helt galen blandning med andra ord. Och så många smaker den hade! Vanilj, choklad, citrusskal, kokos, rom, ekfat, plommon, allt i en underbar balans. Magisk öl.

7venth Sun Nothing Too Fancy. Detta var faktiskt den första ölen (förutom färsk 90 Minutes IPA, mmmums) vi drack för kvällen, lite lustigt att den hamnade sist här. Ett helt nytt bryggeri för mig, alltid skoj! Ölen hade en rejäl ättikssyra med en hel del hallon och andra bär i smak och doft. Den hade lite för aggressiv syra för min smak, om den hade dämpats lite så hade denna kunnat hamna riktigt högt. Kul öl iallafall, och jag blir definitivt sugen på att prova mer från bryggeriet!

Det blev en högkvalitativ kväll med andra ord. Tack till Grip, Blafa, Erik, Stefan och Ola för ölbidragen! Nu ska jag snart köra och jobba men ni får ha en grym helg allesammans! Jag ska tänka på er som ska på De Molen-middagen (och er andra som dricker öl på annat håll också förstås) och gråta en skvätt, sen ska jag tagga inför morgondagen. Trevlig helg! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd