SKA Brewing Decadent DIPA

Jag kände att det var väldigt längesen jag gjorde en helt vanlig ölrecension, och ännu längre sen det var en ölrecension från en öl köpt på Systembolaget. Det har helt enkelt funnits annat att skriva om, och så är det relativt sällan jag dricker en öl ensam i lugn och ro nuförtiden som jag kan sitta och analysera, och som dessutom är värd att analyseras.

Därför kändes det ju väldigt passande att göra det nu när det idag kom en av mina favorit DIPAs till T5-butikerna! Jag svängde inom Systembolaget på Väla i Helsingborg på min väg hem från jobbet, plockade upp två flaskor av SKA Decadent och slängde in en i kylen direkt när jag kom hem. Nu sitter jag här hemma i kvällssolen med lite fin ska i bakgrunden och öppnar den något kylda rackaren.

På den eminenta hemsidan (leta upp The Toasters Don't let the bastards grind you down i spellistan och kör den när ni läser vidare, riktigt fet låt) kan vi läsa;

"It's a celebration. Imagine celebrating some huge, momentous occasion and then imagine drinking the liquid equivalent of that celebration every day.
Citrus aroma prevails. Mounds of fresh hop and caramel malts explode upon the palate. Originally produced to celebrate our tenth year in the business, this imperial IPA hides nothing of our tendency toward self-indulgent behaviour."


Till att börja med så är etiketten riktigt jävla snygg. Jag älskar ska och dödskallar så ett skankande skelett med en kvist humlekottar i munnen är ju en match made in heaven. Ölen i sig är också väldigt snygg. Ser precis sådär läskande ut som du vill att en öl ska se ut, gyllene orange med en stor vit skumkrona.

Det är rejält med humle i doften, även om ölen redan är ett halvår gammal. Jag tror det iallafall, datummärkningen säger bäst före februari 2013 och jag antar att det är ett års märkning. I vilket fall som helst finner vi mycket stickande humle i doften med mango, passionsfrukt, banan och nyklippt gräs.

Smaken är.. Så jävla bra. Även här en riktigt trevlig humlighet, men också en söt och grym maltsötma. Det är väl en av de saker som gör att den här ölen fortfarande är så bra som den är. Det vill säga att man har en tillräckligt bra maltbas i ölet som gör att även om humlen skulle lägga sig lite så är fortfarande ölet kanonbra. Även här passionsfrukt, mango och banan, men också ljus sirap, Werthers Original och en frisk kryddighet som balanseras snyggt med en rivig beska och fyllig munkänsla.

Ölen är ju på 10% och det märks av tack vare att den är rätt så rivig, men i min mening är det inget negativt utan bara höjer upplevelsen ytterligare ett snäpp. Som sagt så är den en av mina favoriter när det kommer till DIPA och jag ångrar redan nu att jag bara köpte två flaskor. Blir nog att beställa minst två till tror jag, om jag kan ta mig tid någon gång att dricka upp allt annat jag köper till höger och vänster.. Och på tal om det så kom det ju hem lite mer öl idag. Nu har man väl så man klarar sig de närmsta helgerna.

Fantôme Pissenlit, Fantôme La Piétrain Blonde, Brasserie Thiriez Vieille Brune, Jandrain Jandrenouille IV Saison, Jandrain Jandrenouille V Cense, Alvinne Cuvée d'Erpigny

Kommentarer

Balder sa…
Jag råkade glömma en i typ 16 månader. Den var hemsk! Därför får den en ny chans iår.
Kristopher sa…
Kan tänka mig att den kanske passerat sin topp efter 16 månader :) Dock är den grym nu.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd