Allagash Tripel Reserve

Vi kör vidare med ölen från helgen. Nu blir det en amerikansk tolkning av en belgisk tripel från Portland-bryggeriet Allagash. Portland, Maine är det vi pratar om, inte Oregon. Lite rörigt när det är flera amerikanska stater som har samma namn på de största städerna, speciellt när båda städerna har riktigt intressanta bryggerier. I Maine finns som sagt bland annat Allagash, och i Oregon finner vi exempelvis Cascade, Upright och Hair of the Dog. Ortsnamnet Portland levererar alltså!

Jag har bara provat tre öl från Allagash men jag måste säga att dom har gjort ett grymt bra intryck. Jag är ju en sucker för amerikanska varianter av belgiska ölstilar, och Allagash är ju ihop med Russian River, Hill Farmstead, Goose Island, The Bruery och Ommegang några av dom bästa på just detta tycker jag.

För några veckor sen provade vi ju en fantastisk och faktiskt regelrätt lambic från dom och under vistelsen i USA provade jag deras wit. Jag köpte även med mig några Allagash-öl hem, däribland ytterligare en tripel, en quadrupel och en belgian strong ale. Men nu dags för deras året runt-tripel, och den heter Tripel Reserve!

En kort beskrivning på hemsidan säger; 
"This strong golden ale is marked by passion fruit and herbal notes in the aroma, with suggestions of banana and honey in the complex palate. The Tripel has a remarkably long and smooth finish."


Ölen är gyllene som sig bör med en stor, vit och porös skumkrona. Ser riktigt stiligt ut.

Doften är örtig och full av belgiska drag med banan, men även lite mango, papaya och apelsin. Det första som slår mig är att den doftar väldigt likt den legendariska Tripel Karmeliet, som också råkar vara något av en favorit hos mig.

Även smaken påminner om Tripel Karmeliet med all banan och exotisk komplexitet som sprudlar runt som ren glädje i munnen. Munkänslan är precis så stickig och kittlande som man vill ha den i den här sortens öl, och att den skulle vara på 9% hade jag aldrig kunnat gissa. Jag tror att vi lyckades servera den vid precis rätt temperatur också för detta var verkligen helt suveränt i den varma balkongsolen. Det är exakt sån här välgjord, experimentell och riktigt jävla god öl jag vill åt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd