En lördag i Göteborg

I helgen var det dags för äventyr igen. Dels för att fira min och tjejens förlovning (grattis till oss!) som skedde för knappt två veckor sedan, och dels för att det var ett tag sen som vi gjorde något, bara vi två. Så vi bestämde oss för att ta bilen till Göteborg över lördagen, sova på hotell, dricka lite öl och sen bege oss hemåt igen på söndagen.

Sagt och gjort, lördag förmiddag packade vi våra väskor och satte iväg norrut. Lagom till 14-tiden landade vi i Göteborg, parkerade på Nordstan och traskade bort till hotellet. Tjejens svägerska (haha, låter tantigare än vad det är!) hade bokat ett rum till oss på Palace och till vår stora förvåning (och lycka) så hade hon även redan betalt det som förlovningspresent till oss. Tusen tack för det!

Incheckade och klara så bestämde vi oss för att dela en lite extra fin öl innan vi begav oss ut på stan. Med oss hemifrån hade vi i kylväskan ihop med ett gäng kylklampar en flaska Rodenbach Caractére Rogue som är en Rodenbach-specialare gjord med körsbär, hallon och tranbär som jag köpte i Köpenhamn förra helgen.


Till att börja med så är jag glad att jag köpte två! En fantastiskt frisk och läskande öl, som trots sina 7% var väldigt lättdrucken. Riktigt fin balsamico-liknande syra och enorma mängder bär i smaken ihop med en riktigt fräsande och samtidigt mjuk munkänsla. Det är nog den bästa ölen jag druckit i flamländsk röd-stil faktiskt, riktigt god var den. Ska bli väldigt spännande vad ett par år i källaren gör med den andra flaskan.

Här efter begav vi oss ner på stan ett tag för lite shopping och allmänt häng, innan vi strosade genom soliga Göteborg ner till Ölrepubliken. Jag var jävligt sugen på att prova deras och Rovers nya husöl Dundermörk Dedikerad IPA från Nynäshamns Ångbryggeri, en svart IPA på 6,6%.

Och den levererade! Riktigt trevlig öl faktiskt, Nynäshamn bara fortsätter hålla hög standard och ständigt överraska mig. Dom är, i min mening, ett av Sveriges absolut roligaste bryggerier just nu. Ölen var som sagt riktigt bra, stora fina choklad- och rostade kaffetoner ihop med rivig och blommig humle. Mycket gott. Utöver den så blev det även en pint av Stenstrand Sommar Ale från samma bryggeri, även den kanongod. Väldigt somrig och jag tycker att den borde göras i större kvantitet under sommaren än vad den görs!

Vi kände oss nöjda och gick upp till hotellrummet igen för att droppa av sakerna vi köpte tidigare, och för att dela öl nummer två som fick hänga med hemifrån. Denna gången var det en saison från mitt personliga favoritbryggeri när det gäller saisons, Fantôme! När vi drack denna och jag la ut en bild på min Instagram med ett konstaterande att jag håller Fantôme och Hill Farmstead högst av alla saisonbryggerier så fick jag veta att Shaun Hill från Hill Farmstead faktiskt ibland använder Fantôme's jäst i sin bryggning.. Så det förklarar ju en hel del!


Ölen vi drack heter i vilket fall som helst Pissenlit och är en saison bryggd med maskrosor. Jag vet inte om jag hade gissat på maskrosor direkt, men den hade en riktigt trevlig kryddighet som var något utöver den vanliga kryddigheten som brukar finnas i saisons. Väldigt blommigt och friskt, samtidigt som den faktiskt håller 8%. Farligt gott!

Nu börjar hungern krypa på, men innan vi skulle bege oss ner till Järntorget och The Rover så blev det ett snabbt besök på 3 Små Rum där det intogs bland annat Närkes Örebro Bitter. En helt fantastisk öl i all sin enkelhet skulle jag vilja säga. Den har allt det där goda och enkla man vill ha i en bitter utan att bli tråkig. En öl jag helt klart hade velat se på fler pubar lite oftare.


Sen gick vi iallafall vidare ner till Rover och beställde varsin burgare, en Ass on Fire Burger till mig ihop med en Uncommon Brewers IPA sen var jag mätt och belåten för några timmar fram. Rovers burgare är verkligen något extra alltså, lätt några av de bästa i Sverige.

När vi ätit så tänkte vi dra bort en sväng till Haket som vi aldrig hade besökt tidigare. Vi började bli lite trötta så det blev en snabb vända, men jag måste säga att jag gillade Haket. Lite sunkigt, kvarterskrogigt på något sätt med en hel del kul öl till humana priser. Jag stod och snackade med den trevliga herren i baren en stund, beställde en North Coast Old Stock Ale 2009 och slog mig sen ner på uteserveringen hos min dam.


Jag har aldrig provat Old Stock tidigare, även om jag hört av väldigt många att den ska vara riktigt bra och väldigt prisvärd när den kommer till Systembolaget. Lagringsvänlig är den också tydligen. 2009'an var iallafall väldigt god, krämig och maltig som fan. Jag vet inte om jag ångrar att jag inte köpte fler och jag vet inte hur dom smakar nya, men om ni har tålamodet så tycker jag att ni kan spara en flaska i ett par år till. Mycket gott.

Som sagt så började vi bli lite trötta men där fanns fortfarande ett ställe kvar att besöka - Jerntorgets Brygghus. Kort sagt så blev jag faktiskt lite besviken, även om personalen var väldigt trevlig och nog för att det var riktigt bra priser där (69:- la jag för en Sixpoint Righteous och det får man fan säga är bra!) men det var ändå inte riktigt min sorts ställe. Det var lite "klubbigt" och jag kan tänka mig att det passar bra som ett ställe att förfesta på, men då har ganska svårt för klubbar och liknande så var det nog inget för mig.

Istället stannade vi till på Bishops Järntorget som sista ställe innan vi begav oss tillbaka till hotellet. Här drack jag en Grebbestads Ostronporter som jag tyckte var riktigt trevlig. Grebbestad är ett rätt intressant bryggeri tycker jag, lite utav en joker bland de svenska. Det är inte många andra som har gjort en ostronstout och har en återkommande doppelbock varje vår. Jag är fortfarande besviken över att dom inte dök upp på Stora Öl, Små Bryggerier-mässan i Malmö i våras.

Sen var det dags att gå tillbaka till hotellet och krascha där. Dagen därpå sov vi ut ordentligt, käkade hotellfrukost och begav oss sedan tillbaka söderut där vi sen åkte in och tittade på när MFF blev våldtagna av domaren. Skandal. Nåväl, det är en annan historia och utöver det sista där så var det en riktigt trevlig helg! Några väldigt bra öl intogs och några av Göteborgs bästa pubar besöktes, vi är båda väldigt nöjda! Vart det bär av nästa gång återstår att se.


Kommentarer

Beer-naise sa…
Grattis till förlovningen!
Kristopher sa…
Tack så mycket! :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd