Mjödhamnen Kryddig Vicker

Mjöd är fortfarande ett ganska outforskat område för mig. Jag har provat ett par stycken, däribland den fantastiska Apis Póltorak Jadwiga som enligt många är världens bästa mjöd och även bland annat Mölska från Mjödhamnen som jag också gillade. Utöver dessa har det bara varit sorter som inte lämnat något bestående intryck och jag har helt enkelt lagt krutet på andra saker.

Jag har läst på rätt många ställen att Polen ska vara ett av världens bästa mjödländer, och efter att ha provat tidigare nämnda Jadwiga så tvivlar jag inte alls. USA ligger även i framkant när det gäller mjödproduktion men det förvånar väl ingen, dom anammar ju allt och gör det (ofta) bättre och mer extremt. Jag har ännu inte provat något amerikanskt mjöd, men det hade varit jävligt kul att testa.. I Mjödhamnens monter på SBWF exempelvis, det kommer vara ett av ställena ni kommer finna mig på under mässan. Fast först får man väl bekanta sig mer med de svenska varianterna?

Mjödhamnen har en enorm dryckesportfölj med mängder av spännande mjöd, främst från Sverige men också från Polen och USA. Samtliga går att beställa via Systembolaget nu tack vare den nya "lokala bryggerier"-tjänsten så det är bara för er att köra igång och beställa något som verkar kul. Just detta jag provar idag är ett halvtorrt mjöd som jag faktiskt hittade på Systembolaget Väla i Helsingborg där detta finns ihop med två andra (Kullabrygden och Päron till tvilling) då dom produceras på Kullahalvön mellan Helsingborg och Ängelholm.

Saxat från hemsidan;
"Carl Georg Lie har sin mycket stora biodling i de inre delarna av Kullahalvön, precis mittemellan Höganäs, Helsingborg och Ängelholm. Han väntade väldigt länge med att slunga 2010 års skörd, vilket gjordes strax innan jässtarten i mars. Det stora draget till honungen kom 2010 från vitklöver och vicker. Mjödet verkar ha fått relativt tydliga kryddiga toner, vilka möjligtvis har sitt ursprung från vickern. Mjödet har visat sig vara ett utmärkt matmjöd, och fruktighet i maten, verkar ge mjödet ett gigantiskt lyft."

Mjödhamnen Kryddig Vicker!


Mjödet är ljust, ljust gult och påminner om ett vitt vin. Inget skum what so ever. Jävligt snygg flaska, mycket elegant.

Redan i doften känner man att det är olikt alla de andra mjöd jag testat sen tidigare. Mycket kryddigt och lite torrt med toner av nötter, nyklippt gräs, sav, stearin, timjan, honung och en helt örtgård. Det sticker lite värmande i näsan när man kör ner den i glaset.

Munkänslan är ganska tunn, något fylligare än ett "vanligt vitt vin" (vad det nu innebär, men ni förstår nog vad jag menar) och något tunnare än vad man väntade sig. Smaken är både torr och söt samtidigt och bjuder på äpplen (tänk Gravensteiner typ), päron, gröna druvor, timjan/rosmarin/annan "skogig" ört, ljus honung och lite jäst på slutet. Efter man tagit en klunk som virvlat runt i munnen en stund så stannar en värmande känsla (12%, antagligen därför) kvar i munnen och håller i sig ganska länge. Eftersmaken mynnar ut i röda äpplen och vad jag kan tänka mig är den här vitklövern. 

Allt som allt ett mycket elegant och väldigt spännande mjöd! Jag har aldrig druckit något liknande i öl- och mjödväg men jag måste säga att det växer på mig. Att det är torrt gör det spännande och det är väldigt udda så jag råder er att ha ett väldigt öppet sinne när ni provar, för prova, det borde ni göra!

Riktigt snygg glaskork

Kommentarer

Tänkte försöka bjuda in en öldrickare eller två, hem hit till Kävlinge, nu på lördag. Intresserad?

/Filip
Kristopher sa…
Tack för inbjuda, jag hade väldigt gärna men ska på kräftskiva på lördag så jag får ta en rain check på den. Nästa gång! :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd