Nä, nu håller vi oss hemma i Sverige!

Jahapp, nu är Kristopher klar med sin USA-spree och jag tänkte klämma in ett inlägg. Detta inlägget blir inte vilket som helst, utan jag är faktiskt så fräck att jag tjuvar inlägg nummer 300! I det här inlägget ska jag berätta vad vi gör när vi är sugna på fantastiska öl här hemma i Sverige! Efter jobbet körde jag hem om lite snabbt, för att sedan sätta kursen österut. Detta var väldigt dumt, då jag möttes av ett helt sinnessjukt regnväder, bitvis så att man fick stå nästan helt still... Men det skulle nog bli värt det ändå! Mitt första av två mål var att leta upp ett mysigt litet sommarställe där herr Blafa gömde sig från städernas oljud. Det var lite av ett projekt att hitta dit, men det gick till slut bra, Blafa mötte mig en bit bort och visade vart jag egentligen skulle ha kört, sedan tog vi hans väska och satte kursen mot Simrishamn. Simrishamn var det slutgiltiga målet, här skulle jag minsann få tag på fantastisk öl.

Simrishamn, vafan skulle du där och göra tänker ni då. Det gjorde jag också, när en amerikan jag kommit i kontakt med via ratebeer var lite bytessugen. Men det kunde jag ju skita i, för där stod jag någon vecka senare precis nere vid havet i Simrishamn med de här ölen i en påse:

Som ni kanske ser på bilden så rör det sig om Founders Kentucky Breakfast Stout (KBS) från 2010, en Cigar city Whisky barrel aged Hunahpu's imperial stout och en flaska Minneapolis Town hall Czar Jack som även den är en imperial stout. Vid det här laget så vet nog redan de flesta av er att jag älskar imperial stouts, vilket också förklarar vad som hände härnäst:

Mitt glas fylls av en vätska som är svart som natten med ett väldigt mörkt brunt skum som snabbt fräser undan.

I doften har vi mycket choklad, kaffe, rostat och en liten kyss alkohol. Lite runda toner av vanilj, en del ekdoft och härliga bourbontoner. Det är komplext och inbjudande i doften, det här ska bli kul!

Den är väldigt, väldigt len, fyllig, massor av choklad både i för- och eftersmak. Det första jag fastnar för är hur jävla bra eftersmaken är. Det är lite mjölkchoklad som tillsammans med vanilj och riktigt trevliga bourbontoner lämnar mig otroligt nöjd. Eftersmaken är så bra att man nästan dricker enbart för att upprätthålla nivån av den. Helt underbar!Åter till själva smaken, haha. Det börjar med en lite rivig dos bitter choklad, lite hårda rostade toner och ett uns kaffe, sedan kommer det bourbon, ek och lite vanilj för att sedan rundas av mot eftersmaken. Och den har jag ju redan beskrivit, men jag är inte säker på att jag la tillräckligt stor vikt vid hur fantastisk den är!

Flaskan jag dricker är från 2010 och jag har aldrig tidigare druckit ölet, men det känns som att det är just såhär det borde vara! Lent och lagom sött med ett lagom bourbonsting som bryter sötman och chokladigheten. Svingott!

Då det här är inlägg nummer 300 (och eftersom jag hade ett litet missöde med laptopen jag skrev inlägget från och det därmed blev en fördröjning i tiden) så tycker jag att vi slutar inte där, utan jag drar upp en bild till på lite bytesöl jag fått hem så ni vet vad ni kan få komma att läsa om framöver!

Cigar city Bourbon barrel aged Bolita 2009, Midnight sun Berserker 2008, Surly Darkness 2008, Three floyds Dark Lord 2008, Cigar city Campeador - fergus mor 2009 och sist ut Three floyds Dark Lord 2009. En påse rätt så spännande öl, helt enkelt! Det ser i alla fall jag fram emot!

Kommentarer

Gyllenbock sa…
När kan man knacka på? :)
Gripen sa…
Du är alltid välkommen i söder! Kolla så vi är hemma först bara ;)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd