Cigarr med Cigar city Maduro!

I skrivande stund sitter jag på balkongen och varvar ner efter helgen. Det har varit en helt fantastisk helg och jag vill börja med att tacka alla som varit med, alla som varit med och ölat, snackat eller bara varit dansk, det var helt kanon! Jag vill också passa på att tacka min förstående sambo som trots att vi båda för en gångs skull båda två var lediga en fredag lät mig åka runt och ölnörda istället, tack!

I fredags bilade
Anton ner tillsammans med sin bror (och etikettdesigner) Svante, pappa (och bryggpartner in crime) Sven och polare Thomas. Jag tog tåget till Kristopher där vi käkade mat och drack många helt fantastiska öl innan de gick och la sig, och jag åkte hem till Lund.





På lördagen sen så hoppade vi på tåget mot Köpenhamn där jag och Kristopher agerade guider, vi började med vars ett glas på Mikkeller bar innan vi tog oss till Kihoskh och Ölbutikken för att fylla våra väskor. Efter det lämnade norrlänninarna av sina öl på hotellet och jag och Kristopher låste in våra på stationen, sedan bar det av till Barley wine följt av samma procedur för att slutligen parkera våra arslen på Mikkeller bar några timmer, där vi njöt av helt fantastiska öl i mycket gott sällskap. När vi hade provat det vi var allra mest taggade på så satte vi kursen mot Fermentoren, via ett riktigt härligt kebabställe där vi (över)fyllde våra magar. Stort tack igen till alla jag umgicks med och träffade på såväl butiker som barer, det var fantastiskt trevligt!



Men...! Nu är det söndag och disken är diskad, dammsugaren är tillbaka i skåpet och jag tycker jag förtjänat att lyxa till det ytterliare lite de sista lediga timmarna innan den nya arbetsveckan. När jag tänker på hur jag ska lyxa till det så är svaret ganska uppenbart. Idag ska jag prova en cigarr jag nyss fått hem, tillsammans med ett trevligt öl tänkte jag mig. Att det skulle få bli ett Cigar city öl kändes nästan självklart, och med tanke på detta hade jag faktiskt plockat på mig en Cigar city Maduro under gårdagen i Köpenhamn.



Cigarren jag tänkt festa loss på är Villa Zamoranos No.15, en Honduransk cigarr. Jag är, som ni lär märka, total novis på cigarrer men tycker det verkar spännande, så jag har börjat utforska lite. Ni bör därför inte lägga någon större vikt av vad jag har att säga om cigarren, däremot så kan jag verkligen rekomendera stället där jag köpte den. Jag har många gånger hört väldigt gott om Den anspråkslösa cigarraffären i Malmö, en arbetskamrat till mig som tyckte det var kul att jag var nyfiken på cigarrer gav mig en cigarr förra veckan och när jag sedan frågade var han köpt den och vad han tyckte jag skulle gå vidare med så sa han att jag bör kolla in ett prova-på-paket ovanstående butik och ta det därifrån. Jag gick in på länken och bestämde mig för att det fick räcka med två cigarrer och en snoppare för min första beställning, sagt och gjort. Onsdag kväll beställde jag, och redan på fredagen låg paketet i brevinkastet. Dessutom med ett väldigt trevligt handskrivet meddelande, för någon som är nyfiken på cigarrvärlden har jag svårt att tänka mig ett varmare välkomnande än såhär!


Nåväl, nu är det ju så att detta är en ölblogg, så vi återgår till ölet lite! Som sagt så är det Cigar citys Maduro, en brown ale på 5.5%.


Lite chokladig, nötig, rostad malt och med en lätt ton av kaffe. Maltig och bra doft!



Smaken är även den väldigt maltig, det är inte mycket man märker av humlen, och i och med den stabila maltbasen med bl.a. havre så är ölet väldigt fylligt för sin ringa alkoholhalt. Mycket choklad, lite rostad malt och väldigt nötig smak med lite lätt jordiga toner.

Efter att ha friskat upp minnet och bildat en bra uppfattning om ölet, som jag druckit tidigare och tyckt väldigt mycket om, så är det dags att ta fram cigarren. En Villa Zamorano No.15, en Honduransk cigarr som utifrån vad jag har hört lär vara relativt mild.



Jag är som sagt en riktig nybörjare men jag upplever cigarren som mild och fin men ändå smakrik, väldigt balanserad utan något som sticker ut. Det blir inte på något sätt för mycket och den känns väldigt lättrökt, en cigarr jag gärna röker igen!


Hur funkar parningen då? Cigarren som är ganska mild funkar riktigt bra ihop med det ganska milda, men smakrika, ölet och de kompletterar varandra väldigt snyggt tycker jag. Både cigarren och ölet är bättre tillsammans än var för sig. För mig så lyfter cigarren ölet från att vara ett stabilt, gott och bra öl till något extra. Ölet känns samtidigt väldigt lagom till cigarren och tar inte över för mycket, eller för den delen rensar bort den trevliga cigarrsmaken.


Det här var verkligen ett helt fantastiskt avslut på helgen, och ett koncept jag kommer jobba vidare på i framtiden! Tack igen till alla ölbloggare, ölnördar, nya och gamla vänner, ölbutiker, cigarraffärer, barer, min förstående flickvän och alla andra som förgyllt min helg!

Kommentarer

Obalanserad sa…
Tack själv lilla manpeach! Fantastiskt alltihopa!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd