Nor'Cal-semester del 9; 21st Amendment och La Trappe Café

Ja, vid det här laget förstår ni nog att vi verkligen gillade Santa Cruz, därför var det naturligtvis trist att behöva åka vidare. Men all good things must come to an end, och även om vi skulle tillbaka upp till San Francisco denna fredagen så var vi ju ändå tvungna att köra ner och gå en runda på wharfen och doppa fötterna i Stilla Havet.

SVINKALLT!
Väl nere vid stranden så hörde vi ett rejält ulkande och då visade det sig att dom hade ett litet gäng sjölejon här också.. Dom är bara så jävla roliga. Vi letade upp dom, stod där en stund och bara njöt av tillfället.

Här efter blev det en sen frukost ute på en restaurang på wharfen innan vi begav oss vidare upp till San Francisco igen, via Highway 1 så klart.

Vi körde i lugn och ro och var framme i San Francisco någon gång under tidig eftermiddag, lämnade tillbaka hyrbilen och gick ner till hotellet där vi skulle bo under sista helgen och försökte checka in. Tyvärr kunde vi inte göra det än så vi satte väskorna där så länge och begav oss ut en sväng i stan istället, och nu var det ju ett perfekt tillfälle för en sen lunch.. Och var kan man ta den, om inte på det sista planerade ölstoppet?

Vi gick en stund, knappt en halvtimme, tills vi kom ner till 563 2nd Street där vi fann inget mindre än 21st Amendment! Vi var lite för sena för att ta del av lunchmenyn, men vi satte oss vid ett litet bord precis vid ingången och tog in lite öl. Det blev en flight här också, något annat vore ju befängt. Resans sista flight för övrigt!

The Conventioneer, Belgian Saison Farmhouse Ale, Hell or High Watermelon, 5-South, Amber Waves, Gigantes IPA, North Star Red, Red Giant och MCA Stout var ölen som stod framför mig.

Genomgående trevliga öl men vissa stack ut som lite bättre. Saisonen var riktigt fin med en grym stickig klassisk munkänsla, Hell or High Watermelon är en veteöl med vattenmelon, en grymt bra törstsläckare. Gigantes var fin, men Red Giant var den bästa på flighten. Riktigt fet imperial red ale som jag tog ytterligare ett glas av senare.

Mat blev det också, för min del en jerk-kryddad kycklinghalva med sky och en Bitter American till det, en av de bästa måltiderna jag åt under resan.. Bortsett från burgaren på burger. förstås, den var makalöst bra.. Aah, vill ha såna här hemma!

Här började vi känna oss ganska nöjda efter att ha fått prova i runda slängar 14 nya öl. Mycket, mycket trevlig bryggpub. Luftig och snygg, trevlig stämning, god mat och superb öl. Inte alls långt från Market Street heller, så om ni är i San Francisco så tycker jag verkligen inte att ni ska missa 21st Amendment. Även här blev det en t-shirt att ta med sig och sen begav vi oss upp till hotellet för att checka in.

Uppe på hotellrummet delade vi en flaska Lost Abbey Red Poppy Ale och kollade lite TV innan vi tänkte ta oss vidare ut i kvällen. Vi bodde på typ sjuttonde våningen så utsikten var ganska häftig från hotellrummet.

Lite uppfräschning och sen gick vi ner i stan igen, utan att direkt veta vart vi skulle ta vägen. Vi hoppade på en spårvagn som gick ner mot Fishermans Wharf i hopp om att hitta något att göra där.

Efter att ha åkt i knappt en kvart så såg jag en pub som hette La Trappe så jag tänkte att där finns säkert något gott inne.

Detta är kanske ingen pub ni ska leta er fördärvade efter, men om ni råkar stöta på den när ni åker spårvagnen så kan ni ju hoppa av och ta en öl, för det var ett ganska trevligt ställe. På markplan var det restaurang med mycket belgisk mat och i källaren var det pub.

Jag köpte ett glas av Pretty Things Once Upon a Time, November 22nd, 1838 och ett glas av Once Upon a Time, February 22nd, 1945, från samma bryggeri. Pretty Things Once Upon a Time är en jävligt häftig serie öl dom gör utifrån väldigt gamla recept. Jag har bara provat 1901 tidigare och den skulle vara någon sorts old ale, medan dessa två jag drack på den belgiska puben skulle vara mild ales. Den ena var på typ 2% och den andra över 7% och tanken var att man skulle dricka dom bredvid varann för att verkligen känna skillnaden. Väldigt kul grej, och väldigt kul få dom på fat på det sättet, alltid skoj med nytänkande!

Båda ölen var goda och väldigt intressanta också, kanske bör nämnas. Här efter gick vi vidare då det var jävligt varmt inne på denna puben, ner en sväng till Fishermans Wharf som höll på att stänga och sen blev det taxi upp i stan igen. En liten promenad ner om Market Street och kolla på alla gatuartister sen upp till hotellet och krascha för kvällen..

Vi hade en lång lördag framför oss där vi bland annat skulle till Alcatraz, så det var välbehövlig vila. Jag trodde först att detta skulle bli näst sista inlägget men det ser ut som att det inte blir så.. Det blir tredje sista, så nästa inlägg blir näst sista. Skönt tycker jag, då kan jag sitta och nostalgitrippa lite till.