Bryssel dag 1 - Trafikkaos och Moeder Lambic

Vi vaknade rätt så tidigt i franska Metz och kände att vi var klara där rätt så omgående. En torr frukost på hotellet så var vi på väg igen. Vi körde ut genom champagnedistrikten som tyvärr var något av en besvikelse. Vi körde först på motorvägen men svängde sen av och körde på massor av småvägar för att kanske få en titt av någon liten vingård någonstans, men vi såg ingenting! Visst var det mysigt ändå, men lite vindruvor är väl inte för mycket begärt? 

En sväng inom Chalons en Champagne som var en liten halvmysig men väldigt smutsig stad för att sen köra upp till Reims och käka lunch. Reims var också fint men rätt så tråkigt, så vi stannade inte länge, delvis på grund av att det började regna och delvis för att vi inte hade något att göra där och hellre ville komma fram till Bryssel i tid. Lilla dacian trillade över 1000-milagränsen också, passande nog exakt kl 10.00 :)


Vi körde vidare, det som var skönt här är ju att körsträckorna inte var lika långa. Någon timme sen var vi framme, till skillnad från Tyskland där det tog flera timmar minst mellan städerna vi skulle till. Väl framme i Bryssel kom lite regn, totalt trafikkaos och köer överallt.

Innan vi körde in till själva stan så svängde vi av och körde upp mot Beersel för att kolla in Drie Fonteinen-bryggeriet. Beersel visade sig vara en mysig liten förort med inte alls så jobbig trafik. Bryggpuben var öppen, dock så körde jag så jag höll mig ett tag till. Bryggeriets shop skulle egentligen vara stängd men vi hade tur att komma dit när där var folk så vi fick komma in och handla lite ändå!



Efter detta bar det av mot stan. Om ni någon gång ska till Bryssel, kör INTE i stan. Jag har aldrig kört i en rörigare stad med värre trafik. Belgarna visar inte något som helst företräde någonstans och tränger sig så fort dom får chansen (och även när chansen (eller utrymmet) inte finns). Hänsynslösa bilförare.

Det tog väl en 30-40 minuters tid innan vi hittade ett schysst parkeringshus där vi ställde bilen och gick ut för att kolla upp hotell. På det första hotellet vi hittade var det fullbokat och mannen i disken sa att det troligtvis var fullt överallt då Bryssel är en affärsstad och det är på helgerna det är lugnt. Vi blev rätt så nervösa och letade vidare. Nästa hotell vi gick in på hade plats! Skönt, dock så var det mitt i stan och kostade skjortan. Vi orkade inte leta mer utan tog det och njöt av lyxen istället. Bra val tycker jag. Vi gick en runda i stan och stötte på ölbutiken Beer Planet som jag fick med mig några öl ifrån. 



Ut och käka lite, vi var trötta så det blev burgare på någon irländsk restaurangkedja med en Stella till det, helt okej ändå tycker jag. Men sen! Sen var det dags för lite kvalificerat öldrickande. En snabb titt på kartan och hittade Place de Fontains där självaste Moeder Lambic ligger! Självklart går vi dit.




Riktigt fina fatöl. Under hela resan fokuserade jag på att dricka så mycket fatöl som möjligt på pubarna, jag tycker ändå att man nästan alltid kan få tag på flaskölen på ett eller annat sätt, men fat är knepigare. Det blev bland annat Jandrain Jandrenouille IV Wheat (8), Saison Cazeau (7), Val Dieu Grand Cru (6) och De Schelde Hop Ruiter (8). Jag började känna mig nöjd och vi gick vidare genom stan. Nu började det bli mörkt, men det var väldigt mycket folk och turister ute på gatorna. Hur mysigt och trevligt som helst när det är så mycket folk ute. 

Vi gick in på en souveniraffär och Caroline köpte lite choklad medan jag tittade på ölen. Det såldes öl i nästan varenda butik i Bryssel, men det blev lite tjatigt för de flesta sålde mer eller mindre samma öl. Självklart god och trevlig öl, men nästan bara belgisk munköl överallt. Jag köpte iallafall en Duvel Draft som jag läst ska vara framställd för att drickas ur flaskan, så den passade ju perfekt. God var den också! Vi tog varsin våffla och precis runt hörnet där vi stod hittade vi självaste Manneken Pis! Väldigt liten, mycket mindre än vad vi hade väntat oss, men där stod han. Och pissade.


Sen blev det en liten sväng i stan och sen upp till hotellet för lite välförtjänt sömn..

Kommentarer

Gyllenbock sa…
Bryssel är verkligen en trevlig stad, många tror att det bara handlar om byråkrater och annat elände men vi som gillar öl kan inte ha tråkigt där.

Ser att de hade Cantillon Faro på fat, där snackar vi om en öl som inte är lätt att hitta.
Kristopher sa…
Ja det var en riktigt trevlig stad faktiskt, speciellt kvällstid. Mycket affärsmän men också rätt så mycket turister så att det är mer levande på kvällen än vad man tror.

Ah, nu i efterhand så ångrar jag att jag inte tog den. Men vad ska man göra, jag känner mig jäkligt nöjd ändå :)
Beer-naise sa…
Angående sista bilden, kallar du den för pissöl? ;)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd