Westvleteren 12

Helst av allt hade jag ju velat vara i Köpenhamn just nu med en flaska Cantillon Blåbær i handen, men så är tyvärr inte fallet. Jag ska dock till Köpenhamn på onsdag så jag tänkte sticka inom på Ölbutikken eller Mikkeller Bar och ta mig ett glas iallafall, om det finns kvar.. Vi får se. Jag har ju aldrig smakat den tidigare heller men den är ju rejält hypad så det ska bli intressant att se om den lever upp till hypen. Om jag får tag på ett glas det vill säga. 

Aja.. Nu blir det Westvleteren 12. Rankad som världens näst bästa öl på ratebeer. Jag kan ju säga att mina förväntningar inför denna ölen var minst sagt höga. En quadrupel från trappistbryggeriet Westvleteren Abdij St. Sixtus i Belgien på 10,2%. Westvleteren 12!




Mörkt brun/kopparfärgad öl med beige tjockt skum. 

Lukten är jävligt komplex med massor av intryck, många som jag inte kan sätta fingret på direkt. Svart vinbär, choklad, alkohol, russin, plommon, tändvätska, lakrits.. Det händer väldigt mycket på en gång. 

Smaken är också väldigt speciell. Lite oljigt öl med russin, lakrits, vinbär, körsbär, lite grape och farinsocker. Även här någon stickig smak som jag inte kan sätta fingret på, jag för tankarna till motorolja men det känns fel. Jag vet inte. God är den iallafall! 

Jag skulle inte säga att detta var den bästa ölen jag druckit. Den lever alltså inte upp till den hypen jag har föreställt mig. En god öl, ja, men inte SÅ god tycker jag. Tyvärr. 

Betyg; 7/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd