#113 - 116; BrewDog IPA is Dead!

Vilken sol vi har i den sköna södern idag! Jag har nog över 30 grader på balkongen, minst! Lite väl mycket för min del egentligen, tycker att det är skönast vid 20, men det är ju lite skönt nu i början av sommaren iallafall. Så nu när det är så somrigt och fint så tar jag det soliga tillfället i akt och dricker en massa IPA. IP(A)(?)orna jag dricker är från BrewDog's fyrpack IPA is Dead. Fyra singelhumlade IP(A)or på 7,5% som släpptes på vårt kära Systembolag häromdagen. 
Med anledning av att BrewDog kör hårt på sin "punk"-image så tänkte jag att det är lika bra att hänga på och dra igång lite musik jag lyssnat en hel del på förr, därför ackompanjeras idag IPA is Dead av det legendariska punkbandet U.S. Bombs. Ni borde också lyssna på U.S. Bombs när ni dricker IPA is Dead tycker jag. Fantastisk sommarmusik. Hursomhelst, här kommer ölen!



Här har vi hela gänget. 

Citra - Apelsin/citronskal, blodapelsin, gräs, nejlika och gran. 7,5
Bramling X - Soja, ingefära, japansk mat överhuvudtaget. Rätt så lite smak.  4,5
Nelson Sauvin - Plast, skräpmat, gummi och bröd. 5,5
Sorachi Ace - Lök, naturchips, senap, jäst och schampoo. 6

Jag måste säga att jag ändå blev lite besviken. Jag hade rätt så höga förväntningar inför detta och dom motsvarades tyvärr inte. Visst var det gott, men jag trodde att det skulle vara bättre!

Nu när jag provat dessa är det dags för en liten mix-up á la Schnille. Först ut;

Citra + Bramling X


Tall, citrus, karamell och godis över lag. Sött! Dock så tar Citra över lite väl mycket tycker jag. Gott ändå! 6,5

Nästa; Nelson Sauvin + Sorachi Ace. Katten vill alltid vara med på bild. Iallafall ha någon kroppsdel med på bild.


Luktar riktigt mycket. Jäst, nässlor, åvatten och väldigt mycket sommar. Godis, polkagris och lite mer lök. Riktigt kul kombination! 7,5

Sist ut blev Nelson Sauvain + Citra;


Gott, men ganska tråkig kombo. Citrus, grape och massor av halm. 5

Kort sammanfattning; Riktigt kul att prova, speciellt att göra "egna" kombinationer av de olika humlesorterna. Dock så är jag lite besviken som jag skrev tidigare, ölen var inte så goda individuellt som jag hade hoppats på. Men fortfarande gott och riktigt kul!

Hela upplevelsen; 8/10

Nu ska jag in till Malmö och ta en öl på Bishops för att senare dra och kolla på ett av världens bästa surfband på Debaser. El Ray!

Kommentarer

Obalanserad sa…
Nice. Ska nog testa dem nästa helg med min partner in crime... roligt med egna "häxbrygder"! :D
Kristopher sa…
Ja det var riktigt kul att göra :D

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd