Brooklyn Sorachi Ace

En öl jag inte hade planerat att köpa egentligen, men jag hittade några presentkort på Systembolaget häromdagen och när jag ändå var i Malmö så tänkte jag att det är lika bra att prova, den blev ju ändå "gratis". Plus att jag börjar bli mer och mer inne på saisons.. Så vad fan, varför inte?

Jag har druckit några öl från Brooklyn Brewery tidigare, allihop goda men än så länge inget banbrytande för min del. Man kan ju hoppas på ändring idag. Detta är alltså en amerikansk saison bryggd med det "nya" japanska humlet Sorachi Ace, därav ölens namn. Brooklyn Sorachi Ace. 


Halvmörkt grumligt brungult öl med stor vit skumkrona med massor av bubblor. 

Luktar massor. Jag känner igen doften som fan och funderar en stund tills det slår mig - det är ju från BrewDogs IPA is Dead. Men här kommer mer än bara Sorachi Ace-humlet. Stickig doft med citron, deg, gräs, lök och torkade kryddor som dill och citronmeliss. 

Även smaken är stark och stickig och innehåller citronskal, gräs, lök, mynta, citronmeliss, apelsin, jäst och tvål.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka men det är ändå en helt okej öl måste jag säga, även om den kanske inte blev någon favorit. 

Betyg; 6/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd