Saluhallen i Lund börjar ta form

Igår var jag och tjejen inne i Lund och utförde lite ärenden mitt på dagen, och då passade vi även på att kika inom Saluhallen som har varit ett renoveringsobjekt i alldeles för många år nu. Det har länge varit sjabbigt och trist med halvfärdigt kakel och dåligt inrett överhuvudtaget. Nog för att det har funnits en del sorts fisk, kött och andra färskvaror att köpa men det har inte varit tillräckligt lockande för att ta sig in bara för att mysa runt och handla.

Men nu! Nu tycker jag definitivt att det är tillräckligt lockande. Det är fortfarande inte helt klart, bara den nybyggda delen är färdig. Den delen där den "gamla" saluhallen låg är fortfarande inte öppen så där är det förbommat, men den ska öppnas inom några månader som jag förstod det och det ser jag verkligen fram emot.



En stor och fin disk med massvis av kött och korv i alla dess former. Fläsk, nöt, lamm, kalv, häst och alla möjliga sorters kött kunde man få tag på, likaså korvar i variation. Om inte det skulle räcka så finns ju alltid Korvhuset på andra sidan Mårtenstorget.

Även fiskdisken såg riktigt trevlig ut med stor variation bland fisk och skaldjur.


Ostdisken var dock det som fångade mitt intresse mest. I vanliga fall handlar jag oftast ost i delikatessdisken på ICA Maxi som ändå är rätt bra för det lilla behovet jag har, och någon gång har jag även handlat på Bengtssons Ost som är en suverän ostaffär i centrala Lund.

Men nu har Saluhallen gett sig in i leken också och det gör mig glad! Riktigt fin ostdisk med mängder av olika sorters ost. Jag stod en rätt bra stund och sneglade på vad jag skulle köpa och bestämde mig till slut för en bit Chistera och en Old Rotterdam. Något som gjorde mig varm i själen var att jag såg minst två skyltar i ostdisken där det stod att "den här osten passar bra med öl"! Hur kul är inte det att läsa?!




Och som pricken över i så har även Systembolaget flyttat in! Istället för den gamla lokalen på Mårtenstorget så finns nu bolaget på andra våningen inne på Saluhallen, en rulltrappa upp och så har vi ett ganska lagom stort, ljust och luftigt Systembolag med ett helt okej utbud. Den är ju en av de här "40-tal butikerna" som tar in lite mer exklusiva öl.


Hur kul som helst att vi ÄNTLIGEN får en ordentlig saluhall här nere i Skåne! Jag kommer definitivt att handla här oftare, och sen kan man komplettera med grönsaker och frukt från torget utanför. Riktigt kul!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Inkokta tomater á la Camilla Plum