Rom - Del 2

Ny dag, nya tag! Vi började dagen med att köpa på oss vars en flaska vatten, sedan satte vi kurs mot Vatikanstaten. Då vi var friska i fötterna och det var första upptäcktsfärden bestämde vi oss för att ta oss dit till fots.
Som ni ser så gick det bra, och här står mor min bredvid kön in till Peterskyrkan. Det går inte riktigt att demonstrera med bilder hur pass mäktigt det är, och jag tycker att Peterskyrkan är nog det största måstet i Rom.
Kultiverade och glada gick vi nu en liten bit nordväst där jag hade ringat in min första ölbutik på kartan! Vi gick runt en himla massa, men kunde inte hitta den. Förmodligen var den stängd, jag full när jag ringade in på kartan, eller så hade den flyttat. Hur som helst så gav vi upp! Hungriga var vi också... Så såg jag ett litet ställe där många italienare var på väg både in och ut och jag tänkte att här ska vi äta. Jag kommer inte ihåg vad det hette, men det ligger på Via Germanico (Ungefär nummer 80, mitt emot ett apotek som synes på bilden nedan). Det var som ett litet snabbmatsställe med helt fantastiska pizzor! Vi betalade dessutom 7 euro för två bitar i lagom lunchstorlek samt vars en läsk, hur tråkigt det än låter så är det värt ett besök om ni (när ni) besöker Vatikanstaten.
Efter maten bestämde vi oss för att gå ungefär i riktningen där jag trodde butiken skulle finnas, för det låg ändå någorlunda på vägen mot vårt hotell. Då snubblade vi över en annan ölbutik! URBeer på Via Silla 2. Butiken var ganska liten, med ganska dåligt utbud och överlag ganska höga priser. Jag plockade på mig en flaska De Molen Hel & Verdoemenis 666, och då var det igång. Han som jobbade i butiken, för övrigt ägarinnans pojkvän, tyckte själv att den var super och vi började snacka lite öl. Hans engelska var inte superb, men alla italienare försöker så gott de kan (speciellt ölnördar!) och det mesta är ändå engelska ord. Han visade mig lite privata öl snackade lite skit ett tag. Jag nöjde mig dock med De Molen flaskan samt en italiensk öl som han rekommenderade och vi gick till kassan. Vid kassan fanns det en Westvleteren-låda och jag frågade om de hade några. Då sa han att tyvärr hade de inga, men han kunde berätta om ett ställe som hade! Han berättade att Bir & Fud Bottega hade hur mycket öl som helst, bl.a. Westvleteren.

Lustigt nog hade jag varit sugen på att besöka just det stället, men valt bort det då det låg lite avsides och faktiskt ångrat det bittert när vi väl var framme. Nu fick jag hur som helst ritat på kartan och beskrivet hur jag lättast tog mig dit. Vi gick hem och laddade upp batterierna lite, och jag provade såklart den italienska ölen jag blev rekomenderad! Min första mikro-italienare på plats; Extraomnes Zest.
En torrhumlad belgian ale som var lite speciell, men ganska trevlig ändå och inte för tung i värmen. Humligheten märktes tydligt av tillsammans med belgo-jäst och allt vad det innebär. Kul öl att prova, men inget att hurra över eller än mindre släpa med hem. Efter det hade vi samlat tillräckligt med energi och begav oss (med taxi) till Bir & Fud Bottega.
Här fanns det desto mer öl, och jag köpte faktiskt nästan alla öl jag släpade hem här. De var två som jobbade i butiken och de märkte snabbt att jag inte var italienare och den med bäst engelska kom fram och välkomnade mig och sa att jag kunde fråga honom om det var något jag undrade och visade mig var jag kunde ställa ölen jag höll i under tiden jag letade.
Efter att ha tittat lite och plockat på mig några så ställde jag lite frågor och sådär så tyckte han att jag skulle prova deras egna pale ale humlad med simcoe, centennial och columbus. Den var på runt 5% och precis som han sa väldigt lätt, uppfriskande och drickvänlig. Han var helt enkelt hur trevlig och hjälpsam som helst, jag fick dessutom lite rabatt då jag köpte med mig ganska mycket. Hur trevligt som helst, rekommenderas starkt! Vad jag fick med mig redovisas i det avslutande inlägget. På tal om avslutande och inlägg så får ni nöja er med detta för den här gången!

Kommentarer

Obalanserad sa…
Ser ju riktigt trevligt ut det där! :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd