Rom - Del1

För ett tag sedan så besökte jag, som ni kanske vet (minns?), tillsammans med min mor den italienska huvudstaden. Detta är alltså inte ett inlägg om sprit, utan äntligen har jag fått tummen ur och ska summera min tid i Rom!

Vi börjar helt enkelt med dag 1, och jobbar oss framåt i kronologisk ordning med både ölrelaterade saker och sevärdheter helt enkelt. Nu lyfter vi!

Väl framme på vårat hotell så är det första jag inser hur pass centralt vi bor (Norra halvan av Via di Ripetta), och jag får även en känsla för hur stor staden är. Jag har aldrig varit i Rom tidigare så det var lite klurigt när man försökte planera allt man vill hinna med, men nu har jag ju "facit" som kanske kan hjälpa er!

Här har vi utsikten från vårt första hotellrum, och där gatan tar slut ligger Piazza del Poppolo som i sig är en sevärdhet. I hörnet av torget, nära en av nedgångarna till Metron, så finns det en trappa upp som leder till en fantastisk utsikt över staden.

På första bilden ser ni Piazza del Poppolo uppeifrån (Notera även kuppolen på Peterskyrkan!), och den andra bilden är utsikten söderut med Viktor Emanuel-monumentet i längst upp i mitten. Uppe på höjden finns det även en mysig park, och promenerar man knappt 5 minuter söderut så kommer man till toppen av den välkända Spanska trappan.

Första dagen så kom vi mest till rätta, och jag drack inget roligare än en Peroni vilken jag valde att inte ta bild på. Dagen därpå så snörade vi skorna och gick till Vatikanstaten, men det tar vi imorgon!

Jag tänkte att jag tar och berättar lite allmänt nu för er som tidigare inte varit i Rom, saker jag själv hade velat veta. Tunnelbanan består av två linjer, kallade A och B, och en biljett som är giltig i 75 minuter kostar 1 euro. Då kan man åka fritt mellan hur många eller få hållplatser man vill, och även byta linje på huvudstationen Termini, så länge man inte går utanför bommarna. Metron går väldigt ofta och är ett väldigt smidigt alternativ för de som bor lite utanför absoluta centrum, eller den som vill spara fötterna lite. Taxi funkar ganska bra, de kör som galningar och blåser gärna turister så fråga gärna om ett fast eller ungefärligt pris innan ni hoppar in. Vatten eller dricka att ha med er köper ni bäst i en butik, vid sevärdheterna begär de upp till 2 euro för samma flaska som kostar några cent i en närbutik.

Nu känner jag mig mer som en rese-bloggare, så jag sätter stop här! Även om detta också var kul så utlovas betydligt mer ölrelaterat imorgon!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd