Nor'Cal-semester del 1; Kastrup, Newark och första timmarna

Den här jetlaggen är för jävligt alltså. Jag var som sagt ledig igår men hade fullt upp, somnade gott igårkväll och sov ungefär.. 1½ timme. Sen låg jag väl vaken i 3, somnade en timme innan klockan ringde och sen var det dags för jobb. Sådär lagom pigg liksom, så risken finns att detta inlägget blir lite svamligt från gång till gång..

Nåväl, nu ska jag inte tråka ut er med det. Jag har funderat ett tag på hur jag ska lägga upp inläggen för att det ska bli enklast för mig att skriva, och för er att läsa, så jag tror att jag kör hela resan i kronologisk ordning som jag brukar. Därför börjar vi nu helt sonika med resan dit och dag ett.

09.00 skulle vårt flyg lyfta från Kastrup i Köpenhamn till Newark i New York för en nätt mellanlandning på 4 timmar och sen vidare flyg till San Francisco. Vi var på Kastrup ganska tidigt, käkade frukost och strosade runt på flygplatsen ett tag. Kastrup är en av mina favoritflygplatser faktiskt, väldigt fräscht, luftigt, snyggt och modernt. Inte många jag varit på som varit lika trevliga. Dessutom hade den lilla ekologiska butiken som ligger på Kastrup ett helt okej ölutbud, väldigt kul och överraskande!


Efter att ha fördrivit tiden en stund så var det dags att gå till gaten vi skulle flyga från. Väl framme vid gaten berättade man i högtalarna att personalen som skulle flyga med oss hade försovit sig, men dom var på väg. Det har jag aldrig varit med om tidigare, haha. Det tog väl en extra 15 minuter eller något sånt men sedan dök dom upp och vi kunde ge oss iväg.

Räddaren i nöden på denna flygresan var datorskärmarna vi hade i nacken av den framförvarande personen. Lite film, lite serier, lite spel och sen vips så var vi framme! Maten var verkligen förvånansvärt bra på detta flyget också förresten. Någon kycklingfilé med potatismos och grönsaker.




Väl framme på Newark så var det alla tusentals tester och what not innan man fick komma in i landet, precis som det var för ett par år sedan när vi besökte Boston och New York. Vi kom iallafall in till slut och kände att det började kurra i magen. Newark är en relativt tråkig flygplats med inte särskilt mycket att göra, en foodcourt med några olika kedjor och lite annat skit. Vi såg något som såg ut som en 50-tals diner så vi gick in där och kollade vad dom hade att erbjuda.

Burgare blev det för min del! Den första av många i raden, tror att jag åt burgare nästan varje dag. Vore dumt att inte göra det då man är i burgarens hemland. En Dogfish Head 60 Minutes IPA på fat till det och sen började semesterkänslorna svalla över en ordentligt.


Det andra planet vi boardade var inte riktigt lika roligt. Sex timmar flygning hade vi framför oss och i detta planet fanns inga datorskärmar på nackstöden och på de små skärmarna i taket visade dom några av de sämsta filmerna jag någonsin sett, och sen är det ju inte så lätt att sova på flygplan heller så det var ju inte direkt något alternativ.

Men även om dom sex timmarna var sega så flöt dom på ganska snabbt ändå tycker jag och vi var framme i San Francisco någon gång kring 19-tiden lokal tid, det vill säga 04.00 här hemma. Vi haffade en taxi som tog oss till stan och var egentligen inställda på att gå och lägga oss direkt, men en liten munsbit och eventuellt en öl finns det ju alltid tid och rum för.

De tre första nätterna bodde vi på Renoir Hotel, ett trestjärnigt hotell på Market Street som är en av de större och kändaste gatorna i San Francisco. Vi gick runt kvarteret och letade efter en restaurang och till slut beslöt vi oss för lite pizza på ett ställe som jag knappt minns vad det heter just nu. En Jerk Chicken pizza och två glas isté (ja det fick bli det första kvällen, var var riktigt sliten.. Som nu ungefär) senare så var jag redo att försöka få lite sömn. 



En snabbis inom Zains Liqours som låg på samma gata som pizzerian och köpa på mig ett par öl så som Ballast Point Sculpin IPA och Bear Republic Racer 5, sen upp till hotellet igen.

Resten av kvällen spenderades tittandes på American Ninja Warrior innan vi däckade och sov genom natten. Nu känner jag att jag verkligen borde gå och lägga mig så vi fortsätter mer det här imorgon eller på fredag. Då blir det besök på Wholefoods och City Beer bland annat, så vi hörs så länge.

Kommentarer

Blafa sa…
Fan vad jag sett fram emot att läsa om detta! Keep it coming

// Blafa
Kristopher sa…
Gott att höra min vän :)
Balder sa…
Fint! Varför tog du inte Elvis fries till Burgern?
Gyllenbock sa…
Håller med om Kastrup, en trevlig flygplats, detsamma kan inte sägas om trista Newark.

Ett tips då man flyger långt är att ta med egen underhållning, jag brukar ta med egen musik och bok, det räcker långt. I dessa moderna tider kan man ju förstås även ta med en surfplatta.

Blir väldigt kul att läsa de kommande inläggen om er härliga resa.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd