Pizza, äppelavec och Yangtorp

I helgen fyllde svärfar år och förra helgen var det mors dag, och ända sen jag och tjejen var på Friden Gårdskrog förra gången har vi velat åka tillbaka.. Så därför passade det ju perfekt att ta detta tillfället i akt och göra det, det är ju ändå en bit att köra så man gör det inte allt för ofta.

Friden har som sagt utomordentligt god mat och även ett riktigt trevligt ölutbud beståendes av mycket svensk hantverksöl, men även tysk, brittisk och skotsk. Vi slog oss ned vid vårt bokade bord (man måste boka bord för det är ALLTID full) och fick menyerna. Denna gången blev det en pizza med skånsk spickeskinka av vildsvin och tre sorters lök för min del, och till den en Lundabryggeriet Bästa Lagern.

Jag tycker nog att Bästa Lagern är den bästa ölen som Lundabryggeriet gjort. En god och smakrik lager utan krusiduller och utstickande smaker, väldigt bra middagsöl. Väldigt lättdrucken är den också, så lättdrucken att jag hade hunnit dricka min innan maten kom. Därför gick jag ut och kikade lite till och bestämde mig sen för att dricka en Omnipollo Leon.


Leon gjorde sig med sig örtighet mycket bra till den salta pizzan. Väldigt smakrik med citrus, banan, marmelad och blandade örter. Precis lagom munkänsla med en kittlande kolsyra som rensade paletten riktigt fint mellan tuggorna. Precis som väntat en kanon öl till en helt superb måltid.

Mätta och belåtna bestämde vi oss för att stanna och ta en kaffe efter maten. För min del blev det Göken. En kopp espresso, en hemgjord chokladtryffel och Fridens egna äppleavec gjord av äpplen från deras egna trädgård, precis som deras äppelmust. Espresso är ju alltid espresso och är som gjort för att äta mörk choklad till, men huvudnumret här var äppleavecen.


Riktigt len och fin med en riktigt uppfriskande smak av mogna äpplen. Jag vet inte riktigt hur stark den var men om jag skulle få gissa så gissar jag runt 30%, och om det var mer så har dom dolt alkoholen väldigt väl. Mycket njutbart ihop med chokladtryffeln. Perfekt efterrätt för mig med andra ord som inte är särskilt glad för efterrätter över lag.


Vi började känna oss klara och begav oss hemåt. På vägen hem stannade vi till och kollade på det mycket, mycket märkliga stället Yangtorp.

Det ligger djupt inne i de skånska skogarna i sydöstra Hörby kommun, strax utanför Jönstorp. Det var ett projekt som startades för många år sedan av en självutnämnd qigongmästare ihop med bland annat ABBA-Frida och Tomas Ledin som sponsorer. Det var tänkt att vara ett av dom mest exklusiva hotellen i Sverige/Norden och där skulle finnas yoga, qigong, Michelin-restaurang och gud vet allt. Men innan det blev helt färdigt så uppkom en tvist mellan tidigare nämnd qigongmästare och Anni-Frid Lyngstad vilket resulterade i att man lade ner projektet, försatte företagen i konkurs och nu står stället bara och förfaller.





Man kan inte gå in och titta då det är larmat, men man kan gå runt och kika in lite här och var, och om man vill läsa mer på det så är det bara att googla på Yangtorp. Ett helt galet projekt som just nu är ännu galnare då det står ett halvfärdigt kinesiskt palats mitt i den skånska myllan. Om ni är i närheten så tycker jag att ni ska köra förbi och kolla, det är fan hur stort som helst.

Nåväl, nu ska jag fixa lite här hemma och sen bär det av hem till Gripen för att dricka lite öl i hans nya lägenhet.. Så vi hörs nog snart igen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd