Närke Kulturbryggeri Fyra Flammor

Ett av världens mest hypade bryggerier är Närke Kulturbryggeri. Jag har faktiskt inte druckit så många öl därifrån så jag är inte rätt person att avgöra om dom lever upp till hypen eller inte, jag tror att dom enda jag har druckit är Slättöl och Örebro Bitter. Dom var förvisso kanonfina båda två, men jag måste nog dricka mer därifrån för att kunna avgöra något sådant.

Så nu är det alltså dags för den svenska ölen jag köpte på Bierkoning i Amsterdam. Detta är en IPA på 7,7% och är alltså Närkes version (samma recept) av De Molen Vuur & Vlam. På svenska heter den Eld & Lågor, medan det svensk-holländska namnet är Fyra Flammor. Den specialbryggdes för De Molens ölfestival Borefts 2010. Fyra Flammor!




Ölet är bärnstensfärgat med ett riktigt stort och fluffigt vitt skum som hänger kvar ett tag. 

Luktar fläder, blommor, citrus, humle och gräs. 

Riktigt trevlig och blommig smak med citrus, grape, fläder, lite tall och apelsinskal med en lång bitter eftersmak som sitter kvar ett tag. Kolsyran är precis lagom stark och balanserar upp smaken klockrent. En riktigt trevlig IPA att dricka på balkongen och bara ha det gött. 

Betyg; 8/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd