Öl i Göteborg dag 2 - Bishops Järntorget och Ölstugan Tullen 1892

Sov som en stock och vaknade 07.00. Kul. Lyckades somna om i ett par timmar och sen var det dags för hotellfrukost! Bullar, ägg, bacon, rödbetssallad, leverpastej, allt sånt man aldrig orkar ta sig tid att göra hemma ungefär. Först efter utcheckning blev det ett besök på Saluhallen. Inte för att vi tänkte (eller kunde, hade inte varit så gött med kylvara på 3 timmar tåg) köpa med oss något speciellt, mest för att det är så jäkla trevligt att bara gå runt och känna alla dofter och smaker bara flyga förbi. Tyvärr så tycker jag inte att vi har någon bra saluhall här nere i närheten av Lund och Malmö. Lunds Saluhall är ju bara en lilliputt jämfört med Göteborgs och båda dom i Malmö är ombyggda till annat..

Aja, efter lite saluhall och annat häng i stan så tog vi oss ner mot Järntorget och Andra Långgatan, ett av de krogtätaste områdena i Göteborg om jag förstått det rätt. Eftersom klockan precis slagit lunch så var det inte många pubar som var öppna, men vi såg att Bishops nyss slagit upp portarna så det var ju perfekt.



Väl inne på Bishops tog jag den första ölen från Oceanbryggeriet som jag blivit imponerad av! Innan dess har de flesta varit riktigt medelmåttiga tycker jag, men denna var fan ta mig riktigt god! Ölen jag pratar om är Oceanbryggeriet Järntorget Arbetarporter! M-mhm.  Denna imperial porter är bryggd för Bishops Järntorget och är riktigt god! Bittersöt och komplex med mycket rostat kaffe och kakao, lakrits och rök. (9)



Caroline ångrar sig idag, men hon tog en Jever Fun som vi båda tyckte var riktigt dålig. Tvi. (2) Jag vill inte ens ha med ett fotografi på den.

Min andra öl däremot blev en blåbärsstout på 7% från amerikanska Dark Horse. Tres Blueberry Stout!



Till en början riktigt spännande. Rätt så tjockflytande öl med mörkt, mörkt brunt skum. Massor av mörka toner och blåbär. Dock så var det helt för mycket kolsyra i den, tyvärr. Den hade kunnat vara riktigt bra om den bara hade varit tyngre och haft mindre kolsyra. Tråkigt, för smaken var kanon i övrigt! (6,5)

Efter detta gick vi en runda i en massa småaffärer i området och tittade. Rätt så roliga affärer faktiskt, men rätt så mycket hippieprylar. Hursomhelst så kom vi till slut ner till Ölstugan (1892) Tullen som nyss hade öppnat.




Riktigt trevligt ställe måste jag säga. Endast svensk öl, både på fat och flaska, och där fanns ändå en del intressanta öl tycker jag. Mycket från Dugges, Nils Oscar, Ocean, Jämtlands, Sigtuna, Oppigårds, Gotlands, etc. Grymt! Och trevlig personal. Jag tog en söt och fin Ocean Ölstugan Red Ale (7) och tjejen tog en Dugges Terassen Weisse (8) med vete, citrus och banan i smaken. Vi var båda väldigt nöjda.


I vanligt ordning hann jag med en öl till och det blev en blommig och humlig Sleepy Bulldogg Pale Ale (7) från Gotland och den var också god, god, god! När vi sen kände oss färdiga så gick vi en sväng längs Linnégatan för att hitta någonstans att äta lunch. Efter en stund hittade vi Temple Pub med stor uteservering och ett helt okej ölutbud. Inget extravagant, men ändå en del från Gotlands, Adnams, Sam Adams och Affligem. Nice!


Till maten blev det en italiensk Birra Moretti (6). Kanske ingen speciell öl egentligen, men den satt perfekt till maten i solen en lördagseftermiddag. Mätta och belåtna begav vi oss sen upp emot tåget och hemfärd.. 

Vi tackar Göteborg för två riktigt bra dagar. Kul att ha varit ute på några, för mig, nya pubar i en stad jag sällan besöker. Trevliga ställen allihop, men i slutändan måste jag nog säga att jag gillade Ölstugan Tullen bäst. 3 Små Rum är bäst för en ölnörd med all den ölen som finns där, men Tullen är nog trevligare när man bara vill ha några goda öl utan att vara för nördig.

Men alla ställena vi besökte rekommenderas varmt i vilket fall som helst och jag kommer definitivt försöka besöka flera av dom nästa gång jag är i Göteborg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd