Anchor Brewing Co. Old Foghorn och tips för Göteborgsvistelse?

Sådär, är nu inne på andra arbetsveckan efter semestern och livet börjar kännas som vanligt igen. Därför tänkte vi få ytterligare en liten smak av semester och sticka till Göteborg över fredag och lördag för att dricka öl, strosa runt i stan, äta gott, sova på hotell och bara ha det gött. Dock så har jag läst att det ska bli dåligt väder, vilket inte är särskilt upphetsande. Vi får se hur det går, i vilket fall som helst så blir det en sväng till rikets andra stad. 

Nu sitter jag här hemma och surfar runt på BeerSwedens Forum och försöker hitta lite vi kan göra när vi väl är där. Jag tänkte att vi ska besöka 3 Små Rum iallafall och eventuellt Ölrepubliken. Något mer ni tycker att vi ska besöka? Det behöver självfallet inte vara ölrelaterat, det kan vara allt från trevliga museer till bra affärer till fina pubar. Var brukar ni hamna när ni är där?

Så ölen då? För att värma upp lite inför fredagen (fast jag har fredag imorgon då jag är ledig fredag och lördag, hoho) så tar vi en öl jag köpte på Bierkoning i Amsterdam. En torrhumlad amerikansk barley wine på 8,8% från det amerikanska bryggeriet Anchor Brewing Co. USA's första barley wine! Old Foghorn!




Ölet är rödbrunt, lite mahognyfärgat. Skummet är härligt gräddigt, tjockt beigefärgat och sjunker undan efter en stund. 

Oj vilken doft! Godis! Detta är nog den ölen jag druckit som hittills som luktat absolut mest godis. Så, godis, söta tuggummi typ Hubba Bubba, sirap, skumbanan, sen lite plommon, russin och lite alkohol. Luktar goooott..

Ölet är sött, oljigt och fylligt och även här finns det godis. Men även banan, russin, alkohol och plommon tittar fram. Mindre godis i smaken än i doften. En smak av smörkola kommer precis när man sväljer undan för att sen följas av lite brännande alkohol och en rätt så bitter men ändå söt karamellig eftersmak som hänger kvar ett tag. Farligt lättdrucken, tur att jag bara har en nu..

Betyg; 7/10

Förresten så tipsade Manker om historian bakom ölet. Kul läsning

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd