En torsdagkväll på Green Lion Inn

Efter vår snabba vistelse i Köpenhamn igår så satt vi hemma hos mig och tog ett par öl för att sen ta oss in till The Green Lion Inn i Malmö. Vi var först lite tveksamma för att regnet var rent ut sagt för jävligt, men efter en stund tog vi oss i kragen och trotsade vädrets makter och satte oss på tåget. Väl inne i Malmö så regnade det inte särskilt mycket iochförsig, men det gick ändå. Men nu ska vi inte prata om vädret! 

Vi kom in till Green Lion vid 20-tiden och satte oss i hörnan mot matsalen. Av någon anledning så hamnar vi alltid där. Efter en stund anslöt även Gripen, trevligt som alltid! Det krävdes lite tjat och hot från min sida, men jag tror inte att han ångrar sig.

Den bästa ölen för kvällen är jävligt svårt att säga, men jag tror att jag måste ge en delad förstaplats mellan Titanen på fat och den portvinslagrade Hr. Fredriksen. Titan IPAn var riktigt fruktig och välhumlad med massor av grape och andra citrusfrukter, tall och allt möjligt exotiskt skit du kan tänka dig. Kanonfin var den.

Hr. Fredriksen var tung men ändå len med mycket portvin som gifter sig fint med mörk choklad och rostat kaffe. Hur bra som helst!


Kvällens häftigaste öl var utan tvekan Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel Islay Edition. Nattsvart öl med massor av tung rök, hårt rostat kaffe och kakao. Islayfaten gör sig verkligen påminda här och bidrar med en enorm rökighet. Speciellt kul att dricka denna nu när jag äntligen börjat ge mig in på whisky mer och mer. Riktigt häftig öl. 


Här emellan blev det Ola Dubh 16, Great Divide Old Ruffian (årtal okänt, fanns inget dokumenterat på flaskan, tyvärr), Oskar Blues Ten Fidy och Dugges Avenyn Pale Ale på fat. Endast Dugges på fat, de andra på flaska, förutom Ten Fidy som kom på burk. Rörigt? Bra! Samtliga trevliga öl, jag tror inte att någon av dom kommer under 7/10 i betyg.

En söt avslutning i form utav Raasted Hindbär Trippel blev det för mig, tydligen verkade jag vara den enda som gillade den. Jag tyckte att den var riktigt trevlig, krämig, söt och full av bär! 


Den bästa whiskyn för kvällen tyckte jag var Octomore 2/Orpheus. Så jävla brutal whisky men ändå len, och efter ett par droppar vatten i så fullkomligt exploderade smakerna. Rökig och komplex, minst sagt. Den gör verkligen skäl för att vara utnämnd till världens bästa whisky. 

Octomore 3 var också riktigt bra, dock så tyckte jag att den var mer stickig och aggressiv än 2/Orpheus. Sista virren blev Lagavulin 16 som också var bra, men jag 2/Orpheus var den absoluta höjdpunkten där.

Allt som allt en riktigt trevlig kväll, som vanligt på Green Lion!

Kommentarer

Balder sa…
ni skulle hört av er, så hade jag kanske tagit hojjen ner. jag gled dock dit på fredagen istället.
Kristopher sa…
Ja men vafan, jag vet inte hur man får tag på dig! Du får langa nummer på forumet!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd