Chilin växer så det knakar

I söndags var det dags för ytterligare en omplantering av balkongchilin. Efter en riktigt mysig eftermiddag med sillbuffé på Vannaröd Slott och en runda hos getkillingarna på Bosjökloster körde vi en sväng till Plantagen i Lund och köpte på oss lite saker för att kunna plantera om mina chiliplantor till större krukor. 

Detta var den slutgiltiga omplanteringen för mig. Chili behöver planteras om några gånger, men ska aldrig planteras i för stor kruka då den helt enkelt växer till det tar stopp. Det är lätt att anta att detta skulle vara bra men det är det inte eftersom rötterna då blir långa och trådiga och gör plantan väldigt ostadig. Istället ska man plantera om några gånger och ta en lite större kruka varje gång, så rötterna rotar sig ordentligt istället. 

Jag odlar tre olika sorter just nu. Den första är en Apache som jag köpte som färdig planta. Denna började blomma rätt så fort och därefter började det trilla ur chilifrukter ur blommorna. Dom har länge varit gröna och jag har gått här och väntat, men nu börjar det gå åt det röda hållet och det är riktigt kul! Tänkte invänta lite tills ännu fler fått färg, sen är det skördetid.. 

Apachen ser ni längst bak


Vackert! Utöver denna har jag två sorter till och i ärlighetens namn så är jag inte säker på vilka sorter det är. Jag klantade till det när jag planterade om dom första gången så lapparna försvann och jag lyckades blanda ihop plantorna. Men till en början så odlade jag Tabasco, Hot Lemon, Jamaican Bell och Naga Jolokia. En av tre sorter dog i mitt lilla minidrivhus och jag planterade om de andra tre. En av de tre växte till sig rätt så rejält direkt och har nu blivit stora och ståtliga. Jag TROR att detta är Tabasco eller Jamaican Bell. Vi får se när frukterna kommer, haha. 


Den andra sorten av de tre trodde jag skulle dö, men var bara trögstartad. Efter mycket kärlek, vatten och omtanke så lyckades även dessa två plantor växa till sig lite. Dom är fortfarande små och jag vet inte huruvida dom kommer att klara sig så långt att dom ger frukt eller inte, time will tell. Jag borde egentligen ha satt dom i en lite mindre kruka först, men jag köpte fyra likadana krukor och tänkte köra på istället, vi får se om dom klarar sig. Om inte annat så vet jag ju till nästa år.. Jag TROR att detta är Hot Lemon.


Den tredje sorten av de tre dog tror jag. Eller ja, där är en väldigt liten minimal planta som har tagit två månader på sig att ens titta upp ur jorden och den verkar inte bli större. Jag tvivlar på att den kommer ge frukt.

Utöver dessa så handlade jag på mig lite torkad chili på Borgeby Kryddgård häromdagen. En riktigt trevlig affär som ligger 10 minuters bilfärd bort från mig och innehåller allt jag nånsin kunnat tänka mig inom kryddor, men även en del chili, vinäger, sylt, marmelad, marinad och allt möjligt. Jag gick nog runt där inne i minst en halvtimme innan jag ens kunde välja något.. Dessutom så kostar de flesta kryddorna 10:-/påsen. Överkomligt? Det kändes som att jag rånade affären.

De chilis jag köpte var iallafall följande; 


Ancho och Guajillo köpte jag och Cascabel fick jag bland annat i födelsedagspresent av min kära mor! Tänkte se om jag kan göra någon schysst chiligryta på dessa ihop med mina egna någon dag. Det kommer definitivt upp recept och återkoppling då iallafall. Men än så länge får ni nöja er med detta!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Inkokta tomater á la Camilla Plum