Öl i Hamburg del 3; Altes Mädchen Braugasthaus - Hamburgs bästa ölutbud

Vi lämnar Joh.Albrecht Brauhaus och beger oss som tidigare nämnt ner mot Reeperbahn. Efter att ha smugit runt där ett tag och kollat på folk, käkat currywurst och förundrats över hur många strippklubbar och sexshoppar det egentligen kan finnas marknad för, var det nu dags att bege sig upp till vad jag fått höra ska vara det bästa stället för hantverksöl i Hamburg.


Innan vi reste så kollade jag runt på diverse bloggar och forum för att hitta dom bästa ställena att fördriva tiden på. Genom Ratebeer fick jag kontakt med en kille som bor i Hamburg och var sugen på att ge mig tips på några pubar och så, och Altes Mädchen Braugasthaus var ett av dom som han snackade varmast om. Han skrev;

"You are lucky. 2 weeks ago a game-changer for the scene opened here (I haven't visited it yet, but everyone who had, loved it). 
Altes Mädchen: http://altes-maedchen.de/en/ 
9-12 taps some exclusive for them and 50-60 bottles, some very hard to find germans. The food is also great , made by gourmet chefs. You can either select a specific plate, have tapas, or take a variation platter. It is more expensive than the average german restaurant but it is certainly worth it."

Så det var klart att vi var tvungna att gå dit! Vi gick runt 30 minuter norrut mot Lagerstrasse och när vi väl kom fram så hittade vi inte stället. Det enda som fanns var ett bryggeri som hette Rattsherren och en massa tegelbyggnader. Efter lite irrande fram och tillbaka hittade vi till slut en stor uteservering och tänkte att här måste det vara! Vi gick in, och där fanns.. Kaffe. Ett stort jävla hipstercafé. Jahapp.

Vi gick ut igen och lite längre ner på gatan fick jag syn på en stor vimpel, och vi gick ditåt.. Och där var det. Krångligt att hitta, men vi tänkte att det måste ju vara värt det efter hans lovord!


Väl inne så ser vi en väldigt stor, nybyggd, fräsch och grymt trevlig pub med 10-12 kranar och två kylar med öl (runt 50 fick jag det till). Ölutbudet var onekligen störst i Hamburg, dock säger det inte så mycket för oss svenskar som är vana vid att knalla ner till vår närmaste Bishops och ha dubbelt så mycket öl bara där.

På fat var det lite mer än hälften som hörde till Ratsherren och resterande var gästöl från bland annat Weissbierbrauerai Hopf och Schneider & Sohn. I kylarna finner vi ganska blandat, allt från amerikansk IPA och pale ale, till brittiska bitters, till belgiska quads och lambics. En ganska rolig blandning med andra ord. Något som även fanns var en eller två öl från Firestone Walker, ett helt fantastiskt bryggeri från Kalifornien som inte exporterar till Sverige. Däremot ska det tydligen gå att hitta deras öl lite här och var i Tyskland, dock var detta ända stället jag såg det på under denna vistelsen.


Tyskarna må vara traditionella i sitt öldrickande, men så är ju ett långt mycket mer traditionellt ölland än vad Sverige är.. Och det är fint i sig, dom som är bäst på tysk öl är ju naturligtvis tyskarna själv. Men det är ändå värmande i själen att även dom vill börja experimentera, prova mer, prova nytt, och det är ställen som detta som visar att det faktiskt finns tyskar som vill föra den internationella ölrevolutionen framåt.

Så vi tog oss vars en öl och slog oss ned på uteserveringen. Jag tog ett glas av Tysklands bästa DIPA, Fritz Ale, riktigt snyggt balanserad och fruktig öl. Solen sken på oss rätt bra vid denna tiden och det var riktigt mysigt att sitta där ute och bara chilla.


Där satt vi ett tag och jag provade ett par öl från Rattsherren, bland annat deras pale ale som var riktigt bra! Precis lagom humlad utan att det tar över, massor av citrus och tall. Grym session öl om man mot förmodan skulle tröttna på pilsner när man är i Tyskland. Hade varit kul att se lite export på detta bryggeriet, tror att dom kan komma att släppa en hel del skoj saker i framtiden.

Efter en timmes tid så mulnade det lite grann och temperaturen sjönk ett par grader varpå vi gick in och satte oss istället. Jag tog mig ett glas Ratsherren Zwickel Bier (kort sagt ofiltrerad öl, mer eller mindre samma sak som keller bier) och förundrades över hur grumlig den var. Jag vet att det är ofiltrerat, men den såg typ trögflytande ut, så grumlig var den alltså. Jag vet inte hur den är i förhållande till sin stil då jag bara har druckit två eller tre zwickel biers tidigare, men det var gott iallafall!


Klockan tickade långsamt och baren började fyllas upp med mer och mer folk. Vi funderade på om vi skulle äta här eller gå vidare, men vi (jag) var sugna på riktigt tyskt käk så vi begav oss. Det här var iallafall ett riktigt schysst ställe med förhållandevis mycket öl. Framförallt var det mycket öl i jämförelse med resten av stan. Härligt med bevis på att tyskarna också vill utvecklas! 

Nästa och sista stoppet: Gröninger Braukeller.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd