Mjödmåndag: B. Nektar Zombie Killer

Dags för inlägg nummer två i denna följetong om Mjöd, missade ni första posten hittar ni den här. Jag som skriver idag går väl oftast under alias Blafa och är Kristophers vän och villiga vapendragare, jag har tacksamt tagit emot erbjudandet att varannan vecka få skriva av mig och delge mina tankar och upplevelser kring inmundigandet av dessa drycker. 

Precis som hos Kristopher finns även hos mig ett nyvaknat intresse för denna ljuva honungsdryck och jag ser fram emot att smaka mig igenom det breda och synnerligen intressanta sortiment av mjöd som finns tillgängligt idag om man bara lägger manken till. Min tidigare erfarenhet av mjöd sträcker sig till en drös polska varianter och några smakningar ur Mjödhamnens sortiment, den är alltså inte särskilt stor, något som gör detta projekt extra givande!

Nog om det! Låt oss se närmare på drycken i fråga denna måndag. Zombie Killer kommer likt förra veckans mjöd från B. Nektar och är en lätt Cyser, en blandning mellan honung och äppeljuice som låts jäsas tillsammans, alltså något som ligger väldigt nära en cider. Dessutom går mjödet under benämningen sessionable då alkoholstyrkan ligger på låga 6%. 

Zombie Killer släpptes som ett experiment våren 2011 men succén var tidigt ett faktum, långa köer och ett guld på Mazer Cup (den största internationella mjöd tävlingen) i “Sessionable”-klassen, gjorde att mjöden snabbt fann en fast plats i sortimentet. Inte nog med att Zombie Killer jäses med äppeljuice, i denna bryggd tillsätter man även en riklig skörd körsbär något som märks både i smak och färg. Ska vi ta och se närmare på anteckningarna?


Drycken jag slår upp i glaset är helt klar och ljust orange-rosa i nyansen, persikofärgad är ett ord jag längtat efter att få använda, mjödet är dessutom skumlöst och aningen visköst. Ur glaset blommar en söt doft, fylld av honung och äpplen med lätta gräsiga toner, en mjuk bärig doft och aningar av körsbär och kärnfrukter finns hela tiden närvarande men dessa förpassade till bakgrunden. 

Kroppen är stor och bär en antydan till den skarpa honungssötma som ofta återfinns i många mjöd, en lätt fin kolsyra får dock mjöden att kännas vinös och elegant. Äpplesmaken framträder i fin balans tillsammans med körsbären och honungstonerna skänker sötma och djup. Avslutet är torrare men en med en lång eftersmak av äppelcider och örtig honung. En komplex, fyllig och genomtänkt mjöd med härliga dofter och smaker. 

Påminner delvis om sofistikerad alkoläsk eller cider men då smakerna känns så välplacerade och naturliga lägger sig Zombie Killer i elegantare skikt. Uppfriskande och läskande, som gjort för våren och sommaren, något som vore väldigt roligt att se på den svenska marknaden!

Jag lyfter på hatten och tackar för mig, nästa vecka är Kristopher tillbaka med ett mjöd blodrött i färgen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd