Artisanbröd: Rågbröd med bacon, soltorkad tomat, timjan och Sixpoint 3Beans

Blev sugen på att baka bröd igen i sönsdags, men det var liksom förra gången lite av ett infall och inget jag förberett sedan tidigare så jag körde på samma "filmjölksbrödbas" som förra gången, fast nu med ny smaksättning. 


Bröd är ju precis som all annan mat fritt att smaksätta med precis vad man vill. Förra gången använde jag dill, kardemumma och belgisk öl, denna gången använde jag bacon, soltorkad tomat, timjan och porter. 

Sätt ugnen på 150 grader direkt. Börja sen med att steka ett paket bacon riktigt knaprigt. Under tiden du gör det så blandar du 5 deciliter rågmjöl, 5 deciliter fullkornsvetemjöl, 1 tesked salt och 1 tesked bikarbonat. Tillsätt 5 deciliter filmjölk och 1 deciliter sirap och blanda runt väl.

Finhacka bacon, en halv burk soltorkade tomater och en halv kruka timjan. Tillsätt sedan dessa i brödsmeten ihop med en skvätt öl, jag använde Sixpoint 3Beans. Om det är alldeles för kletigt så kan du tillsätta lite mjöl, annars smörar du helt sonika en brödform, lägger ner smeten och strör frön över, jag hade solrosfrön och pumpakärnor. In i ugnen i två timmar sen är det bara att njuta!

Det här blev riktigt gott, fint med baconsältan och örtigheten från timjanen samtidigt som det rostade i portern gjorde sitt. Nästa gång ska jag ge mig på att göra ett "riktigt" bröd tänkte jag, förbereda degen någon dag innan och så med andra ord. Hur det blir får vi se då!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd