Mikkeller SpontanCherryFrederiksdal

Igår var Gripen här och vi delade ett gäng öl. Vi provade oss igenom ett tiotal och det var ganska spridda skurar.. Några nya, några lagrade, några bra, några dåliga, några vaskade och en fenomenal.

Mikkeller fortsätter med sin till synes oändliga serie med spontanjästa öl innehållandes olika frukter och bär. Allt från dom vanliga klassikerna hallon (framboise), svartvinbär (cassis) och körsbär (kriek) till ganska okonventionella smaksättningar som fikon, fläder, lychee och kaffe, bland annat. Jag har provat sex eller sju stycken sedan tidigare, plus att jag har ytterligare åtta stycken hemma som ska provas så småningom.

Dom senaste varianterna är Spontansauternes som är lagrad på Sauternes-fat och SpontanCherryFrederiksdal som är den vi drack igår, och även släpps på Systembolagets T7-butiker den 2/5. Den har efterjäst med lokala körsbär från Frederiksdal i Danmark och jag hade hört sedan tidigare att den ska vara ganska spektakulär.

Saxat från ratebeer.com;
"Mikkeller gets a little sour. SpontanCherryFrederiksdal is an oak aged sour ale by the Danish gypsy brewery. Frederiksdal refers to the estate from which the beer gets its sour cherries."


I glaset finner vi en djupt rosenröd vätska, mycket påminnande om rödvin. Skummet är ljust rosa och lämnar vackra lacings på sidorna av glaset.

När näsan närmar sig glaset så fullkomligt exploderar dofterna! Otroligt fylligt med körsbär, marsipan, ekfat, vanilj och mandelmassa. Redan i doften är detta den bästa surölen jag provat från Mikkeller. Grymt spännande.

Smaken är också helt fenomenal, så klart. Fyllig och samtidigt lättdrucken klockar den här ölen in på 8% vilket är ganska högt, men det gör absolut ingenting. Mängder av körsbär och marsipan här också, även andra röda bär som vinbär och lingon tycker jag mig finna ihop med ekfatstonerna. Mycket fruktig och ganska syrlig eftersmak, och jag vill bara ha mer, mer, mer!

Det här är ett givet köp för mig när den släpps på Systembolaget om ett par veckor, 129:- kostar en butelj och i min mening är det helt klart värt det. Köp en eller två att dricka nu, och lika många att lagra. Riktigt bra öl.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd