Gårdagens bravader

Som jag skrev igår på facebooksidan så missade jag tyvärr Malmö Öl & Whisky Festival, men det verkar ha varit en riktigt trevlig mässa som jag gissar (hoppas!) återkommer nästa år.. Så jag väl får se till att asa mig dit då. Men jag gick inte lottlös för det! Istället begav jag mig in till Malmö vid lunchtid för en öl med Gyllenbock, för att sen åka hem till Balder och dricka mer öl.

Jag hoppade på tåget vid 12-tiden och strosade runt lite i stan innan Bishops Gustav öppnade, då tog jag mig ett glas Närke Örebro Bitter Peated Viking och slog mig ned på uteserveringen i väntan på Gyllenbock. 

Peated Viking-varianten är vanliga Örebro Bitter som gjorts med finsk torvrökt malt, och även om danskarna som satt bredvid mig kedjerökte så att jag knappt kunde få en sniff på ölen så tyckte jag att den var riktigt schysst. Jag tycker att Örebro Bitter är helt  fenomenal i sig självt, och rökmalten lade till en väldigt subtil och välbalanserad rökig ton som höjde upplevelsen lite. Rökt bitter liksom, hur ofta dricker man det?

Bocken anlände och vi beställde in varsin burgare och jag tog ett glas (Nils Oscar) Frequency Bohemian Hopsody som var ganska obalanserat besk. Det är en helt okej öl i mitt tycke, DIPA måste inte vara superbalanserat alltid, men den hade gärna fått ha lite mer fruktighet för att ta bort den grövsta beskan. Hur som helst en helt okej öl som sagt, en av dom bättre jag provat från Frequency. 


Efter en timmes tid anslöt Balder en liten stund innan vi skjutsade ner Bocken till Slagthuset för att sen bege oss ner mot Vellinge. Inom matbutiken och handla lite korv och tillbehör inför kvällen, sen raka vägen till Brasserie Vellanche. 

Väl framme hann vi knappt innanför dörren innan vi knäckte en Tröegs Nugget Nectar, och jävlar vad gott det var. Knappt två månader gammal och ändå höll den upp en rejäl smakbukett med massor av tropiska frukter. Färgen var ändå det som var bäst, otroligt orange.. Riktigt snygg öl.


Vi avverkade Red Hook Long Hammer IPA och Firestone Walker Pale 31, sen körde vi igång grillen. Nu var det inte vanlig grillning som låg på schemat, utan rökning! Jag har aldrig rökt någon mat tidigare så det var kul att prova på. Vi gjorde det i Balders Weber-klotgrill genom att lägga kolen i sidorna av grillen, blöta ekspån på och lax och färsk salsicca i mitten.. Så det blev indirekt värme, så att säga. 

I väntan på röken sippade vi på en Central Waters Bourbon Barrel Barleywine som vi båda tyckte var riktigt bra. Det var otroliga mängder bourbon i både smak och doft, plus att den var riktigt söt med smörkola och vanilj. Mycket njutbar tyckte vi iallafall, och två personer på en 355 ml flaska var precis lagom. 


En annan öl som vi också provade var Freitgeist AbraxXas som enligt beskrivningen på flaskan är en berliner weisse med rökmalt, även om  jag läser på andra ställen att den kategoriseras som en lichtenheiner. Det var i vilket fall som helst en jävligt speciell upplevelse. Den tyska rökmalten bjöd på chark och lägereld, medan mjölksyrebakterierna bidrog med syrliga toner av gröna äpplen, lägg sedan till aprikos och vete på det så har vi en av dom konstigaste, men mest intressanta öl jag provat.

Laxen och korven började bli klara, damerna hade fixat potatissallad med ruccola, grönmögelost och nötter där inne så det var bara att gå och slå sig ned. Till maten drack vi Crooked Stave Surette Reserva Chardonnay Barrel som definitivt var den bästa Crooked Stave jag provat! 


Jag har tidigare inte varit helt övertygad av Crooked Stave, och även om alla öl jag provat därifrån har varit mycket stabila och bra, så har det alltid saknats det där lilla extra som gör det superbt.. Men här fanns det. Mängder av exotisk frukt i en vacker symbios med en rätt så framträdande syra och lite ek från vinfatet. Riktigt, riktigt gott!

När maten var uppäten hade min bättre hälft med sig chokladcheesecake som vi med glädje smaskade i oss. Istället för vanlig Philadelphiaost så körde hon med den som är smaksatt med Marabou mjölkchoklad och det blev riktigt bra! Har faktiskt aldrig provat den osten tidigare, men det funkade fint i en cheesecake iallafall.


Här någonstans anslöt även Mange och Ronny, och vi avverkade några öl till så som Duck-Rabbit Baltic Porter, Garrisson Ol Fog Burner, Yazoo Sue och Allagash Curieux, samt även ett mjöd från B. Nektar smaksatt med körsbär och chipotle. Mjödet får ni veta mer om en måndag inom dom närmsta veckorna, och ölen var över lag väldigt bra, fast Ol Fog Burner var den som stack ut mest.. Grymt fina toner av kola och ekfat. 

Klockan började närma sig sängdags och det var dags att bege sig hemåt. Det blev en riktigt trevlig lördag får jag säga, men det var ju ingen överraskning. Nästa helg tar jag en sväng till Köpenhamn ser det ut som, om någon kommer vara där så hojta!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd