Och efter det blev det mer öl!

Igår skrev jag om vårt besök på Malmös ölfestival i lördags, men bara för att vi kände oss klara på festivalen så betyder ju inte det att vi kände oss klara för kvällen! Runt 19-tiden lämnade vi Malmö Brygghus och det var fortfarande riktigt mysväder. Vi gick bort till Möllan där vi åt gyros, kanske den bästa gyros jag ätit får jag väl tillägga! Det var Gyllenbock som längtat så efter detta stället och med all rätt säger jag. Riktigt gott och extremt prisvärt! 65:- har jag för mig att det kostade, och för det fick man en stor talrik gyros med tillhörande sallad, fetaost och ett stort lass tzatziki.



Mätta och belåtna begav vi oss nedåt stan igen, men först ett pit stop på Far i Hatten. Nu när solen börjat komma fram (iallafall hos oss här i Skåne!) är ju också uteserveringarna igång, och uteserveringen på Far i Hatten är hur mysig som helst. Det ligger ju som sagt mitt i Folkets Park med tivoli runtomkring och hela stället ser väldigt old schoo-tivoli ut. Lågt till tak, stolar i en massa olika färger och så vidare. 

Dom har dessutom ett roligt ölutbud och det första jag såg när jag kom in var de ack så omtalade ölen från Sixpoint. Jag har beställt ett flak Resin men inte fått hem det än, så vi tänkte att vi tjuvstartar lite här. Jag tog Bengali Tiger och Ola tog Resin, medan Stockholmarna gav sig på ett par Dieu du Ciel.



Jag måste säga att jag är glad att jag beställde Resin! Nog för att Bengali Tiger var riktigt god så tycker jag nog att Resin är snäppet vassare. Rivi, rå och besk tallskog riktigt fint balanserad med en stark maltsötma. Mums.

Härefter gick vi ner en sväng till Radisson igen, och upp på Gyllenbocks hotellrum där mer godis väntade. Jag visste att han hade med sig en flaska Dreadnaught av Three Floyds och jag var minst sagt uppspelt! Gyllenbock köpte den på Three Floyds vid sitt besök där i höstas, och för att vara en dubbel IPA som är ett halvår gammal så har den hållt sig jävligt bra! Nu vet jag inte hur den var purfärsk, men det var rejält med humle kvar i den. Riktigt bra, frågan är när man får chansen att dricka denna igen?

Då drar Gyllenbock fram nästa öl som han hade med sig, och vi blev inte besvikna denna gången heller. Three Floyds Amon Amarth Ragnarök. Det blir knappt fetare än såhär! Ölen i sig var väl egentligen inte så extrem i smak eller doft, men den var så galet välbalanserad. Rök, lite kaffe och choklad i en fantastisk symbios. En av kvällens bästa.

Sen klämde vi även en flaska Autumn Maple av The Bruery som jag hade med mig. Väldigt söt, men väldigt god. Sötman KAN ju ha att göra med all melass och lönnsirap man har tryckt i ölen, vad vet jag? Kryddigheten gjorde att den påminde lite om en julöl. Fint!


Vi gick vidare ner på stan och in en sväng till Bishops Savoy där det dracks Närke Jontes Atgeir och The Lost Abbey Judgement Day. Jag missade Jontes Atgeir på cask på mässan så jag tog mig ett glas här istället och ja, den är så bra som jag mindes den från Stockholm i höstas, humlen bara virvlade runt i munnen. Judgement Day var enormt fruktig med russin och annan torkad frukt. En av de bättre jag provat från Lost Abbey!


Sen var vi tvugna att ta ett par öl på Green Lion också, som även blev sista stoppet. Här blev det inga nyheter för mig utan bara ren njutning i form utav 3 Fonteinen Oude Kriek, Oskar Blues G'Knight och St. Bernardus Abt 12. Här någonstans anslöt även Humle och Malt-Fredrik, alltid trevligt! Där blev vi väl i någon timme och kring 01-tiden sprang vi bort och köpte varsin råttbazooka och sen blev det tåget hem till sängen.

Det blev minst sagt en bra lördag, riktigt kul att dricka mängder med öl ihop med stockholmarna, gött som fan att ni kom ner. Bara ett par veckor tills vi ses igen, då gör vi Köpenhamn!



Kommentarer

Gyllenbock sa…
Verkligen en toppendag! Riktigt trevligt att tillbringa ett par dagar i det fagra Skåne. Den där gyrosen, ja vad ska man säga? :)

Far i Hatten är ett ställe helt i min smak, skönt avslappnat och med ett fint utbud av öl. Borde finnas i Stockholm!

"Råttbazooka" är ett uttryck som jag måste börja använda, har nog inte hört det tidigare, haha.
Kristopher sa…
Onekligen en grym dag :) Den gyrosen alltså.. Blir svårt att släppa!

Visst var det trevligt? Jag gillar det verkligen, kommer definitivt bli fler besök där nu när uteserveringen verkar vara i full färd också.

Haha det uttrycket är väldigt.. Målande.
Eddan sa…
Måste instämma att det var en skön dag i Malmö.
Dessutom med en utmärkt ciceron! Tack KP!
Kristopher sa…
Tack själv Eddan, mycket trevligt att träffas!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd