Ikväll blir det ölfestival!

..iallafall för Gripen, han har förhinder imorgon så han drar in ikväll och lever jävel istället. Själv ska jag ut och äta fint med tjejen jag varit ihop med i fyra år just idag, grattis till oss! Sen jobbar jag som sagt imorgon, men efter det drar jag också in och dricker öl, är nämligen ledig på söndag så jag kan vara bakfull hela dagen.

Men vad vill jag ha sagt med detta inlägget då? Jo, det är så att listan på öl som kommer med till festivalen släpptes igår och där finns en del guldkorn! Hela listan finner du här, men jag tänkte ge mig på öl jag inte provat innan och här är vad jag kommit fram till: 

Jämtlands Steamer tycker jag verkar kul, inte jätteofta man får tag på svensk ångöl. Den enda jag har provat tidigare är Ängö Höga Höjders (som för övrigt också finns med på festivalen!) och den gillade jag skarpt.

Grebbestads Lunator är en jävligt trevlig dubbelbock som kommer till Systembolaget inom ett par månader, minns inte exakt vilket släpp det är, men mycket trevlig är den! Även Grebbestads Starkpilsner ska jag kika lite extra på. 

Ängö tar med sig ett gäng finfina öl, om jag ska ta något här så blir det Ljuva Livet eller Alla Tiders. Ljuva Livet drack jag för ett tag sen och blev enormt positivt överraskad, riktigt jävla bra var den. Alla Tiders har jag inte provat tidigare så där blir det kanske ett glas.

Strömsholms har jag inte provat något alls av, men är nyfiken på deras pale ale Slussvaktaren. 

Eskilstuna Ölkultur Skogsängen Saison! Ett givet val för mig som är helt såld på både Eskilstunas öl och saisons. Bryggd med basilika också om jag inte minns fel, låter som en riktigt god öl i mitt tycke. 

Hantverksbryggeriet har ett gäng riktigt roliga öl, och jag tror att jag ska ta mig ett glas av Munken. För er som inte provat något av dom tidigare så rekommenderas allihop. 

Slottskällan har med sig ett nytt experiment, en mörk saison på 7% vid namn Zeven, den måste man ju bara prova.

Sen har jag inte testat någon utav de öl Närke Kulturbryggeri har med sig, så där lär det bli en del häng.

Utöver allt detta så kommer även, för er som inte orkar klicka på länken, Ahlafors Bryggerier, Malmö Brygghus, Helsingborgs Bryggeri, Skebo Bruksbryggeri, Lundabryggeriet, Qvänum Malt & Mat, Oppigårds, Stockeboda Gårdsbryggeri, Nynäshamns Ångbryggeri, Ocean och Nils Oscar. Med andra ord - ett helg gäng roliga hantverksbryggerier som tillsammans kämpar för att föra den svenska ölscenen framåt, och det gör dom jävligt bra! Kommer bli en grym helg.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd