Hur blev lördagen då?

Medan Gripen snajdar på inlägget som bland annat handlar om den väldigt speciella ölen vi kärleksfullt delade på eftermiddagen så kommer här en liten recap om de utlovade ölen jag presenterade igår. Det var som sagt ett gäng amerikanska tolkningar på belgare, och här kommer våra och bröderna Ek's reflektioner kring ölen!

Det första som hände var att vi hämtade lite thaikäk från restaurangen som ligger 50 meter från mitt hem.. Suverän mat för övrigt, och till detta blev det den lite hemliga growlern som Gripen köpte med sig hem från Köpenhamn i onsdag. Den innehöll inget mindre än ölen som vi även drack när vi var på Mikkeller Bar, nämligen Stillwater Bri-Witter Weisse.


Som vi skrev häromdagen så är den väldigt smakrik för att endast ligga på 3,3%. Härlig syra och väldigt fruktig och bärig, utan att ens innehålla bär. Kanon till maten! Efter det började själva provningen. Första ölen blev Jolly Pumpkin Biere de Mars. Väldigt syrlig och fruktig med gröna äpplen, blommor, päron, ekfat och lite körsbär. Jolly Pumpkin har fortfarande inte gjort mig besviken!


Näst ut var Shorts Brew Imperial Soft Parade som var lite av en miss från vår sida. Vi trodde att det skulle vara en lätt och fräsch fruktöl, men hade missat faktumet att den låg på 10%, haha. Jag hade ändå  läst på en hel del om den men jag hade missat det helt. Resultatet blev att vi tyckte alla att doften var riktigt, riktigt bra med massvis av bär, men smaken var alldeles för spritig och den fick tyvärr möta vasken. Inte särskilt gott.


Sen var det dags för dubbel. Lost Abbey Lost and Found som vi alla tyckte var riktigt schysst. Lätt syrlig med en hel del plommon, russin och dadlar. Mjuk munkänsla, relativt lättdrucken. Bra öl, men inte kvällens bästa!


Och nu var det dags för en riktig höjdare.. Goose Island Madame Rose! Ojojoj.. Grymt bra i både doft och smak, och jag är verkligen glad att jag köpte två av denna, ska bli riktigt kul att se hur den blir efter ett par års lagring. Grymt fin syra i denna och massvis med körsbär, ekfat, vinäger, röda äpplen. Fyllig munkänsla och ändå lättdrucken. Fantastiskt bra öl!


Nästa öl kommer från ett av mina absoluta favoritbryggerier, nämligen The Bruery Trade Winds! Alla var överens om att även denna var helt suverän. Detta är en riktigt snyggt balanserad tripel och hade alla de egenskaperna vi vill ha i just en tripel. Jag verkade vara den enda som hittade thaibasilikan i den, men det kan väl både ha med att göra att jag hade hand om en hel del thaibasilika på jobbet tidigare samma dag, och att man vet vad man skulle leta efter. Hursomhelst en riktigt grym öl!


Öl nummer sex blev ytterligare en från Jolly Pumpkin, också denna en riktig höjdare. Maracaibo Especial! Mörk och syrlig, speciellt Christian och Gripen var väldigt förtjusta i denna, fast vi var väl alla överens om att den var riktigt bra. Kanel, apelsin och svartvinbär med en lite stickig men ändå mjuk munkänsla. Kanske aningen för mycket kolsyra, men inget som direkt störde.


Näst sista ölen var den andra surölen från Goose Island som stod på menyn, Lolita hette den. Även denna var vi alla överens om att den var riktigt bra. Det roliga var att den låg bara på en procent lägre alkoholhalt än Imperial Soft Parade, men den var inte alls spritig! Goose Island har verkligen lyckats dölja alkoholen väldigt snyggt och istället fann vi massvis av välsmakande värmande hallon med en rätt så len munkänsla och lite värmande eftersmak. Även denna har jag ett exemplar till av, får se vad lagringen kommer göra med den!


Sista (planerade) ölen för kvällen blev en quadrupel. Pretty Things Baby Tree med sin udda, men enligt mig, jävligt coola etikett. Grymt häftig öl, påminde väldigt mycket som en belgisk quad fast med en modern touch kan man väl säga. Torkad frukt i mängder, plommon, russin, dadlar, sirap, lakrits och en finfin värmande alkohol.


Sen var alla planerade ölen klara och vi fortsatte ett par timmar med Brekeriets egna kommande brygder och precis som jag skrev förra gången jag fick prova dom så tycker jag att dom är skithäftiga. Håll utkik efter dom när det är dags säger jag bara!

Allt som allt en riktigt trevlig kväll med goda öl och gott sällskap, och jag vill tacka alla inblandade. Kvällens bottennapp var väl tyvärr Imperial Soft Parade som fick möta vasken. Antingen tog vi den för tidigt på kvällen, eller så var den helt enkelt inte det vi förväntade oss. Kvällens bästa öl var vi alla överens om att det var Goose Island Madame Rose. Som jag skrev innan så var det en fantastiskt bra öl med sina körsbärs- och ekfatstoner. Mums säger jag bara. Fast visst, de andra ölen var fan också kanon tycker jag, speciellt Baby Tree och Lolita tyckte jag var grymt bra. 7 av 8 kanonöl är ju en rätt bra kväll får jag säga!

Kommentarer

fajanen sa…
Tyckte shorts ölet var bra men inte fantastiskt. Kände inte av nån störande spritighet. Massor av bär och lite frukt.

Goose Island ölen verkar ju riktigt trevliga.
Kristopher sa…
Hmm, vi tog kanske den lite för tidigt på kvällen och var inte alls beredda på den höga alkoholhalten helt enkelt :)
Goose Island ölen var verkligen suveräna! Vi var alla väldigt förtjusta i just dom.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd