Mikkeller KØS - You've never been køssed like this before

Nu är väl de flesta av er lediga och har det gött i påsksolen när en annan är på jobbet och sliter som vanligt.. Inga röda dagar här inte. Dock sken solen även igårkväll, och med anledning av det blev jag väldigt sugen på att grilla. Utomhustemperaturen är väl egentligen inte mer än 7-8 grader, men när man har kvällssol och inbyggd balkong så blir det betydligt varmare. Så, lite improviserad potatissallad med vårlök, fransk senap och dill ihop med ett stycke grillade revben stod på menyn och jag kände mig manad att ta en öl under tiden.

Och nu när våren verkligen är på ingång så vill man ju gärna ha något välhumlat, så efter några om och men och kikande på vad jag har hemma så föll valet till slut på Mikkeller KØS. Jag stod först och velade mellan den och den ljusa varianten av Russian Roulette, men jag tror att jag tar rouletten till helgen istället. Nåväl, vad är KØS för en öl då?

Mikkeller KØS - You've never been køssed like this before är egentligen hela namnet men det är lite långt att skriva varje gång så vi håller oss till KØS. Hur som helst så är det en mer eller mindre sprillans ny black IPA från danska fantombryggaren Mikkeller i samarbete med Kommunal Øl Service på 7,5%, bryggd med bland annat humlesorterna Tomahawk, Simcoe, Amarillo, Cascade och Centennial.

Mikkeller KØS - You've never been køssed like this before!


Ölen är nattsvart med lite, lite genomträngande rödnande ljus. Beige skumkrona som hänger kvar rätt länge. Ser mer ut som en imperial stout än en IPA!

Oj, här var det amerikansk humle! Mycket tallskog i doften ihop med grapefrukt, sharonfrukt, godis typ ferraribilar, lite svarta vinbär, choklad och kallt kaffe.

Även smaken bjuder på ett rejält humlebett. Rätt så lätt munkänsla, kanske lite väl lätt. Tallen kommer tillbaka, grapefrukten likaså. Mycket bitter choklad och kallt kaffe, och en lätt rökig ton som försvinner lika fort som den kom. Beskan är å ena sidan kanske lite rejäl för ölets kropp, men å andra sidan så finns det en riktigt grym efterbeska som jag verkligen gillar. Inget ni bör söka land och rike runt efter, men en välkomponerad och (oväntat) lättdrucken black IPA!

Betyg; 7/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd