Öl i Stockholm del 2; Lite tips på SBWF och ett halvt glas Mamouche

Efter att ha spenderat en längre stund inne på Snickeriet med alla danskar, svenskar och Struise (vilket ni också borde, igen - Brekeriet Cassis!) så var det nu dags att bege sig runt och kolla in resten av mässan. Som jag förvarnade om i förra inlägget så är det ganska stor brist på bilder denna gången tyvärr, men jag hoppas att ni överlever. Det blir lite som en blandning mellan vad vi gjorde och vad jag tycker att ni ska hitta på (dricka) när ni besöker mässans andra helg. Lite tips om vad ni hittar mina mässfavoriter helt enkelt.

Vi drog bort en sväng till OT/Brewers Association där vi intog en av världens bästa IPA's, Ballas Point Sculpin. Det var en av dom mest återkommande ölen för mig under vistelsen i Kalifornien i somras så det var ett kärt återseende! Kanske lite tröttare nu, vilket är förståeligt, men fortfarande suverän!

En annan humlebomb som serveras i denna monter är ingen mindre än Oskar Blues Deviant Dales, som för övrigt även kommer till Systembolaget i ett exklusivt släpp i Mars. Helt fantastiskt bra öl, och fantastiskt bra jobbat till Great Brands som tar in Oskar Blues! Riktigt jävla fint ska det bli. Jag vet inte om jag behöver beskriva dessa ölen med mer än jävligt bra, ni kommer förstå vad jag menar när ni provar dom.

Andra höjdpunkter i denna montern är Dry Docks Paragon Apricot Blonde, suverän fruktöl med massvis av aprikos. Choc Beer Company Gose, en väldigt ovanlig ölstil som jag svamlat om tidigare som innehåller bland annat en hel del salt och koriander vilket är väldigt udda.. Men definitivt värt att prova, det tycker jag inte att ni ska missa! Caldera Brewing Mogli med mässans antagligen fulaste etikett, men en av dom häftigaste ölen. Som att dricka chokladpudding mer eller mindre. 

Carlsbergs monter ska man inte underskatta. Visst, Carlsbergs öl är kanske inte så jävla roliga men där finns ju Brooklyn! Utöver Blast! på fat (som var suverän) så var det även paralellprovning mellan Local 1 och en Local 1 Original Essay från 2006. 


Spännande att se hur den har utvecklas över sex år, så pass spännande att jag antagligen kommer att köpa på mig ett par stycken och lagra. Humlen är som bortblåst och lite oxidering infinner sig, sötman är desto större och ölen känns tyngre på något sätt. Kul experiment! Jag är ganska säker på att detta kommer göras även under andra helgen, sväng gärna förbi och ta en titt.

Vi gick bort till Galatea som tar in några av dom mest spännande bryggerierna från England just nu, snackade lite med "Galatea-Stefan" och Andy från Summer Wine om den nya vågen av brittisk hantverksöl och hur det verkar som att dom konservativa britterna äntligen börjar vakna till liv och göra lite häftigt skit! 



Supertrevliga killar båda två, och framförallt supertrevliga öl från Summer Wine provades. Den som gjorde allra störts intryck var Malstroem DIPA, en av mässans bästa DIPA's tillika en av dom bästa jag provat på ett tag! Grym balans mellan en ganska stor maltsötma och en rejäl fruktig humlighet.

Kul att se när britterna levererar! Och väldigt kul att Galatea tar in dessa spännande britter, det behövs. Fler brittiska bryggerier representeras här, bland annat Moor, Red Church, Red Willow och New Wave. Jag hann inte/glömde/yrade iväg innan jag provade några av de sistnämnda vilket grämer mig, men jag håller tummarna för att Galatea gör sitt allra bästa för att sprida dessa över landet så man får chansen igen.

Någonstans här var det dags för provning med Brewdog och Boulevard Brewing, dom förstnämnda vet ni nog alla vilka det är men dom sistnämnda är fortfarande mer eller mindre okända i Sverige. Det är ett litet bryggeri i mellersta USA som kommer att tas in av Cask Sweden och försöker just nu slå sig in på den svenska marknaden. Exakt vilka öl som dracks och hur själva provningen var har Bark skrivit ett suverän inlägg om här! Och eftersom hans inlägg är så pass ingående som det är så tycker jag att ni kan läsa om provningen där så behöver jag inte upprepa allt han säger.




Vad jag däremot kan säga är att Brewdog San Diego Scotch ale var riktigt fet, och att alla Boulevard-ölen var riktigt kul att få prova. Framförallt Sixth Glass och Tank 7 var riktigt bra! Håll utkik efter detta bryggeriet, ni kommer inte bli besvikna. Och förstås, stort jävla tack till Manker Beer som lät oss närvara! En av Stockholmsvistelsens höjdpunkter, riktigt kul! Tack!

Nu kanske du undrar om vi inte besökte allas vår favorit importör?


Naturligtvis gjorde vi det! Brill hade dubbelt så många öl med sig som det fanns allt som allt på den ursprungliga SBWF för 21 år sedan, det säger väl en hel del om både mässan och Brill. Det som många verkar ha riktat in sig allra mest på här var Omnipollos öl, med all rätt förstås. Ett av Sveriges mest spännande bryggerier just nu som levererar välgjorda och karaktärsfulla öl, jag har ännu inte druckit någonting från Henok som gjort mig besviken. Fortsätt så!

Lite annat intogs, bland annat Captain Lawrence Freshchester Pale Ale som jag tyvärr blev lite besviken på.. Vilket kanske berodde på att man druckit en hel del annat innan den. En som jag inte blev besviken på däremot är Jester King/Mikkeller Weasel Rodeo. Damn, vilken öl! Riktigt fet med massvis av hårt rostat kaffe och rök ihop med en grym hetta i eftersmaken. Helt klart något ni bör prova!

På tal om britter så trillade vi även förbi Wicked Wines monter där vi, utöver Sierra Nevadas 30th Anniversary-öl, fick chansen att prova lite från Camden Town Brewery! Lite småsnack med den alldeles förträffligt trevliga säljaren Chistine och ett glas av deras sura red ale King Crimson. Mycket trevlig syra och mycket bäriga toner, en av de mest intressanta ölen i denna montern! Har ett besök till London inplanerat till våren och då blir det ett par öl på bryggeriet hade jag tänkt. Can't wait!


Efter detta blev det lite mer öl lite här och var, snack med trevligt folk och ha det allmänt gött. Vi drog vidare vid 20-tiden för vi ville se MFF - IFK Göteborg så Manker tog oss till en pub som skulle visa matchen.. Detta visade sig vara en pub för IFK-supporters, så det var väl mindre populärt när jag och Balder stegar in och Balder utbrister MA-MA-MA-MA-MAAAALMÖÖÖÖÖÖ! Framförallt när IFK just då ligger under med 0-1.

Med andra ord så åkte vi därifrån illa kvickt och efter en sväng på 19 glas så begav vi oss upp till Akkurat med hopp om att det skulle finnas lite Cantillon Mamouche kvar på fatet. Det fanns det.. Ett halvt glas. Tack för det, alla som suttit och pimplat i sig litervis av detta tidigare i veckan!

Men men, ett halvt glas blev det och den är sannerligen fantastisk. Inte konstigt alls att det är en av mina absoluta favoritlambics tycker jag, och att ha fått prova den på fat gjorde inte alls ont. Ett par öl till här med goda vänner sen var det dags att bege sig hemåt då sömnen gjorde sig påmind.. Framförallt på Balder. Det var med andra ord en intensiv och jävligt schysst första dag i huvudstaden. 


Kommentarer

Kul att läsa om att ni hängde med Andy från SWB och testade hans bärs.
Du skrev att du missade något, vad var det? Kanske finns några prover kvar om jag letar ;)

// GalateaStefan
Kristopher sa…
Yes, han var jäkligt trevlig (liksom hans öl)! Väldigt kul att ni hade med så många bryggare.
Hmm, missade flera bryggerier faktiskt.. Bland annat Red Willow och New Wave. Smakprov är alltid välkommet! :)
Du kan maila mig på kristopher.persson@gmail.com om du känner för att skicka något!
Och kul att du läser bloggen förresten :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Inkokta tomater á la Camilla Plum