Inlagd chili

Då var det dags för inläggning igen, och denna gången föll valet på chili. Annars brukar det väl bli lite mer säsongsbaserat så som gurka eller rödbetor, men eftersom chili inte har någon speciell säsong här i Sverige så kan man lägga in det lite när man vill. Passar dock väldigt bra nu på hösten tycker jag då denna inlagda chilin är riktigt fin ihop med en höstig gryta, en schysst bolognese eller naturligtvis en chiligryta.

Receptet är hämtat ur Jamie Olivers kokbok Mat för hela året och är i min mening grymt gott. Jag har gjort det ett par gånger tidigare, modifierat lite och blir lika nöjd gång på gång. Receptet säger att man ska/kan blanda några olika sorters chili men jag har kommit fram till att jag tycker att helt vanlig spansk peppar fungerar bäst, vill man sen att det ska se trevligare ut så kan man ju blanda färger lite. 

Habanero blev för starkt i min mening och jalapeño's har så tjocka väggar att det inte riktigt tog åt sig smaken så som tunnare chili gör. Piri-piri funkar rätt bra och dom kan man lägga i mer eller mindre hela, även om dom också kan vara jävligt starka. Jag har inte provat med poblano men det borde väl bli helt okej också. Många fler chilisorter än så får vi väl knappt färska här i Sverige om man inte odlar dom själv? Funderar på att prova igen när mina citronchilis mognat klart dock, har ett par plantor på balkongen ihop med några Jamaican Bell som jag också tror kan funka. Men men, denna gången körde jag dock enbart med vanlig spansk peppar.


Receptet är ganska enkelt. Öppna en öl och häll upp i ett glas. Det har ingenting med receptet att göra, men är alltid gott att ha när du fixar i köket. Sterilisera burkar, om du inte redan har gjort det, genom att ställa dom med en liten slurk vatten på ungefär 125 grader i ugnen i en halvtimme ungefär. Locken/plastringarna brukar jag slänga i kokande vatten i 10 minuter ungefär.

Under tiden tar du 200 gram chili, delar längst med och kärnar ur. Om du har sår på fingrarna, planerar att klia dig i ögonen eller gå på toaletten under kvällen så ska du nog fundera på att använda plasthandskar, det kan svida lite (ganska mycket) annars när fruktsaften når såret/ögonen/dom intima delarna.

Koka upp knappt 5 deciliter vitvinsvinäger och 4 deciliter vatten ihop med 1 tesked fänkålsfrön och 1 tesked hel svartpeppar. När det kokat upp sänker du värmen och tillsätter 1½ matsked salt och 1½ matsked muscovadosocker, jag föredrar den mörka varianten, och låt sjuda i fem minuter ungefär.

Under tiden så trycker du ner den delade chilin tight i en desinficerad burk ihop med 2-3 lagerblad. När inläggningsvätskan sjudit klart så häller häller du det i burken så att chilin täcks. Knacka lite på glaset så att eventuella luftfickor försvinner och sen fyller du upp igen, chilin ska alltså vara helt täckt av vätska. Här efter låter du burken stå i ett par veckor och gotta till sig, sen är det bara att smaka och njuta. Suveränt tillbehör tycker jag.


Kommentarer

Anonym sa…
Wow detta måste jag testa!!
Kristopher sa…
Det tycker jag att du ska :)
Anonym sa…
Handskar på om man pillar med chilli, nog för att det kan svida på en själv, men tänk på din dam oxo, den kvällen kan bli mycket misslyckad ;-)

MickeW
Manker sa…
Detta ska provas och detta ska det kaosas med. låter sjukt mums.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Burgare, metal, hemfärd